DAKWAH SIMBOLIK HIJRAH DAN MODERASI ISLAM DI MEDIA ONLINE

Muhamad Fahrudin Yusuf

Abstract


Abstract

"Hijrah" with all its symbolic identities today is one of the most contemporary Islamic issues. This research aims to describe and analyze the meaning of "hijrah" ideologically. This research focuses on the discourse of "hijrah" through the representation of the news of "hijrah" photos of the artists and the supplementary news in online media such as "Kapanlagi.com" and "kiblat.net". The method used in this research is discourse analysis. Technique of analyzing the data used in this research is semiotic analysis. The result of data analysis showed that the meaning of "hijrah" is still symbolic, namely professional change, the change of name and performance. In addition, online media have not fully supported the Islamic moderation movement.

Key Word: Hijrah, Meaning, Ideology, Islamic Moderation.

 

Abstrak

“Hijrah” dengan segala identitas simboliknya dewasa ini menjadi salah satu isu Islam kontemporer terhangat menghiasi ruang media. Untuk tujuan mendeskripsikan dan menganalisis makna “hijrah” secara ideologis, penelitian ini memfokuskan diri wacana “hijrah” melalui representasi pada berita foto “hijrah” artis dan berita pelengkapnya yang ada di media online “kapanlagi.com” dan “kiblat.net”. Menggunakan analisis wacana sebagai metode penelitian dan analisis semiotika sebagai metode analisis data, didapati hasil bahwa makna “hijrah” menurut media online masih bersifat simbolik, yaitu perubahan profesi, perubahan nama dan penampilan. Artinya, media online belum sepenuhnya mendukung gerakan moderasi Islam.

Kata kunci: Hijrah, Makna Simbolik, Ideologi, Moderasi Islam.

 


Full Text:

PDF

References


Abrar, Ana Nadhya, Terampil Menulis Proposal Komunikasi, Yogyakarta: Atmajaya, 2005.

Al Bukhari, Muhammad bin Bardizbah, Al Jami’ al Shahih, Edisi 2, Juz: 1, Maktabah Syamilah, tt.

Al Asqalani, Syihabuddin Ahmad bin Hajar, Fath al Bari, Edisi 2, Juz: 1, Maktabah Syamilah, tt.

Al Nawawi, Muhyiddin, Yahya bin Syaraf, Syarh al Nawawi ‘ala Muslim, Edisi 2, Juz 6, Maktabah Syamilah, tt.

Al Suyuthi, Jalaluddin bin Abdurrahman, Al Asybah wa al Nazair fi al Furu’, Beirut: Dar al Fikr, 1994.

Eriyanto, Analisis Wacana Pengantar Analisis Teks Media, Yogyakarta: LkiS, 2015.

Fauzi, Ahmad, Moderasi Islam untuk Peradaban dan Kemanusiaan, Jurnal Islam Nusantara, Vol. 02, No. 02, 2018.

Keith Kenney., ”Representation Theory”, dalam Ken Smith dkk (ed.), Handbook Of Visual Communication Theory, Methods, And Media, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisher, 2005.

Munawwir, A.W., Kamus al Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap, Edisi Kedua, Surabaya: Pustaka Progresif, 1997.

Sobur, Alex, Semiotika Komunikasi, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2016.

Tim Penyusun, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Pusat Bahasa, 2008.

Bilfagih, Taufiq, Islam Nusantara: Strategi Kebudayaan NU di Tengah Tantangan Global, Aqlam: Journal of Islam and Plurality, Vol. 1, No. 2, 2016.

Darlis, Mengusung Moderasi Islam di Tengah Masyarakat Multikultural, Jurnal Rausyan Fikr, Vol. 13 No.2 Desember, 2017.

Mahmudah, Siti, Islamisme: Kemunculan dan Perkembangannya di Indonesia, Aqlam: Journal of Islam and Plurality, Vol. 3, No. 1, 2018.

Wibowo, Arif, Analisis Interaksionisme Simbolik Masyarakat Maya terhadap Wacana Agama di Media Sosial Facebook, Fikrah: Jurnal Ilmu Akidah dan Studi Keagamaan, Vol. 6, No. 1, 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/ajip.v4i2.1010

Article Metrics

Abstract view : 1899 times
PDF - 2435 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Aqlam: Journal of Islam and Plurality

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Rumah Jurnal IAIN Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by AQLAM: Journal of Islam and Plurality are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.