Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru Madrasah Diniyah di Indonesia

Moh Lukmanul Hakim

Abstract


Strategy for Professional Development of Early Madrasah Teachers in Indonesia. This study aims to determine the patterns and strategies for the professional development of madrasah diniyah teachers in Indonesia. The method used in this research is library research with an explanatory approach. Collecting data using relevant research and factual data. The results of the study indicate that there are several shortcomings of the professional development of madrasah diniyah teachers, namely static learning patterns and conventional delivery of material so that it is necessary to update the strategies carried out by madrasas to improve quality through three innovative programs, namely pre-service education, in-service education, and in-service training

Keywords


teacher; professional; madrasa

Full Text:

PDF

References


Afrida. (2012). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa tentang Pelajaran Agama di SD Limus Nunggal 02 Cileungsi. FITK UIN Jakarta.

Bafadal, I., Nurabadi, A., Soepriyanto, Y., & Gunawan, I. (2020). Primary School Principal Performance Measurement. 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020), 19–23.

Daeng Pawero, A. M. V. (2018). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(1), 42. https://doi.org/10.30984/jii.v12i1.889

Danim, S. (2002). Inovasi Pendidikan dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Pendidikan. Pustaka Setia.

Guntoro, G. (2020). Supervisi Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Stimulus dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(1), 64. https://doi.org/10.30984/jii.v14i1.1100

Hamalik, U. (1999). Pendidikan Guru, Konsep dan Strategi. Maju Mandar.

Kunandar. (2010). Guru Profesional. PT.Rajagrafindo Persada.

Pawero, A. M. V. D. (2017). Analisis Kritis Kebijakan Standar Kompetensi Lulusan (SKL) Dan Standar Isi Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Journal of Islamic Education Policy, 2(2), 166.

Republik Indonesia. (n.d.). Undang-undang No.20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. BP. Panca Usaha.

Sagala, S. (2011). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Alfabeta.

Silalahi, T. (1994). Kepemimpinan Guru dalam Proses Belajar Mengajar di SMEA Negeri Daerah Istimewa Yogyakarta. IKIP Jakarta.

Sudarwan, D. (2012). Inovasi Pendidikan Dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Pustaka Setia.

Suprihatiningrum, J. (2013). Guru Profesional; Pedoman Kinerja Kualifikasi & Kompetensi Guru. Ar Ruz Media.

Suyanto. (2005). Profesionalisasi dan Sertifikasi Guru.

Tilaar, H. A. . (2005). Manifesto Pendidikan Nasional Tinjauan dari Perspektif Postrnodernisme dan Studi Kultural. Kompas.

Uno, H. B. (2011). Model Pembelajaran. Bumi Aksara.

Yaniawati, R. P. (2020). Penelitian Studi Kepustakaan (Library Research). Penyamaan Persepsi Penelitian Studi Kepustakaan.

Yasin, A. F. (2011). Pengembangan Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. UIN-Maliki Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/jii.v15i2.1562

Article Metrics

Abstract view : 91 times
PDF - 64 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by Jurnal Ilmiah Iqra' are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Iqra', ISSN 1693-5705 (Print), ISSN 2541-2108 (Online)