Pengaruh Motif Berprestasi dan Partisipasi terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah di Kota Manado

Muhammad Anwar, Ardianto Tola, Agustini Buchari

Abstract


This study aims to assess and analyze (1) the level of teachers’ achievement motivation, participation, and performance, (2) the relationship between teachers’ achievement motivation, participation, and performance, and (3) the influence of teachers’ achievement motivation and participation on their performance at Madrasah Tsanawiyah in Manado. Subjects of the study encompass all 105 teachers of Madrasah Tsanawiyah, both public and private, spread in four Madrasah Tsanawiyah existing in Manado. Data are collected using questionnaires. Data are analyzed using the Z test, correlation, and regression. The results show that (1) the general level of achievement motivation, the level of participation, and the level of teachers’ performance at Madrasah Tsanawiyah in Manado is relatively high, (3) there is a significant relationship among teachers’ achievement motivation, participation, and performance, either treated separately or simultaneously; and (3) there is significant impact of achievement motivation and participation on teachers’ performance at Madrasah Tsanawiyah in Manado, either treated separately or simultaneously.

Full Text:

PDF

References


Aqib, Z. (2002). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Insan Cendekia.

Departemen Pendidikan Nasional. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 Tahun 2003 Pasal 28 Ayat (3) (2004). Republik Indonesia.

Departemen Pendidikan Nasional. Undang-undang Guru dan Dosen, Pub. L. No. 14 Tahun 2005 Pasal 10 (2005). Republik Indonesia.

Djamarah, S. Bahri dan Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineke Cipta.

Glover, John A. Roger dan Bruning, H. (1990). Educational Psychology: Principles and Applications. New York: Harper Colins Publisher.

Gray, L. R. (1980). Educational Evaluation and Measurement. Colombus: Charles E. Merrill Publishing Company.

Handoko, T. H. (2003). Manajemen. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.

Harmain, H. (2005). Kaitan antara Motivasi Kerja dan Kinerja Guru. Analytica Islamika, Vol. Z No.

Haryoko, S. (1991). Kompetensi Bidang Studi Guru STM Jurusan Elektronika di Propinsi Jawa Tengah. IKIP Jakarta.

Hayati, E. (1992). Hubungan Antara Motivasi Beiprestasi dan Motivasi Profesi dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan PMP-KN FPIPS IKIP Medan’. Medan.

Ismani. (1989). Kualitas Guru Akuntansi yang Mengajar SMEA di DIY. IKIP Jakarta.

Ivancevich, J.L, Gibson, J.M. & Donnelly, J. H. (1994). Organisasi dan Manajemen Perilaku, Struktur dan Proses. Jakarta: Erlangga.

Mader, N. (1988). Latar Belakang Pendidikan, Motivasi Kerja, Sikap Kerja, dan Kemampuan Kerja dalam Kaitannya dengan Tingkat Produktivitas Kerja Teknisi. IKIP Jakarta.

Media Indonesia. (2003). Guru Faktor Utama Suksesnya Kurikulum Berbasis Kompetensi. Media Indonesia. Jakarta.

Pidarta, M. (1998). Manager Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Reksohadiprodjo, S. (1988). Organisasi Perusahaan. Jakarta: Karunika UNTUK.

Republika. (1998, April 3). Wajib Belajar Sembilan Tahun. Republika. Jakarta.

Riduwan. (2003). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.

Sabhamis. (2001). Kinerja Guru Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama Negeri Bukitiinggi dan Segi Motivasi Berprestasi dan Komunikasi antar Pribadi. Universitas Negeri Padang.

Sardiman, A. . (1994). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Perkasa.

Silalahi, T. (1994). Kepemimpinan Guru dalam Proses Belajar Mengajar di SMEA Negeri Daerah Istimewa Yogyakarta. IKIP Jakarta.

Singarimbun, M. dan Effendi, S. (2003). Metode Penelitian Survai. (S. Singarimbun, M. dan Effendi, Ed.). Jakarta: Pustaka LP3S Indonesia.

Stokes, P. M. (1986). Total Job Training. New York: American Management Asosiation.

Suadi, W. (2009). Kontribusi Pengalaman Mengajar, Pemanfaatan Sumber Belajar dan Motivasi Berprestasi terhadap Kinerja Guru dalam Pembelajaran di SLTP Negeri 22 Surakarta. Universitas Negeri Malang. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/

Sudjana. (1983). Analisis Regresi dan Korelasi. Bandung: Tarsito.

Sudjana. (1989). Metode Statistik. Bandung: Tarsito.

Sudjana, N. (1999). Tuntunan Penyusunan Karya Ilmiah. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.

Suratno. (1985). Kemampuan Mengelola Interaksi Belajar Mengajar PMP pada Guru-guru se-Kotamadya Malang. IKIP Jakarta, Jakarta.

Suriasumantri, J. S. (1990). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Sutikno. (2009). Hubungan Motivasi Berprestasi, Kompetensi Guru, dan Sikap Guru terhadap Profesi dengan Prestasi Guru dalam Pembelajaran Matematika SMA di Kabupaten Way Kanan. Universitas Negeri Malang. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id

Walpole, E. . (1995). Pengantar Statistik (Ketiga). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Zainoeddin, A. (2002). Pengaruh Budaya Organisasi Baru terhadap Motivasi dan Prestasi Kerja di PTP Nusantara IV Persero Sumatera Utara. Universitas Sumatra Utara.


Article Metrics

Abstract view : 128 times
PDF - 31 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google Scholar logo