Perceptions of Faculty of Islamic Economics and Business (FEBI) Students on Sharia Labels: An Experience in Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, A., Xiaoling, G., Sherwani, M., & Ali, A. (2018). Antecedents of consumers’ Halal brand purchase intention: an integrated approach. Management Decision, 56(4), 715–735. https://doi.org/10.1108/MD-11-2016-0785
Aman, A. (2020). Islamic marketing ethics for Islamic financial institutions. International Journal of Ethics and Systems, 36(1), 1–11. https://doi.org/10.1108/IJOES-12-2018-0182
Ayub, M., Hassan, M. K., & Saba, I. (2023). Revisiting the paradigm of Sharīʿah governance of Islamic financial institutions. Journal of Islamic Accounting and Business Research, 15(8), 1245–1265. https://doi.org/10.1108/JIABR-04-2022-0110
Azid, T., & Alnodel, A. A. (2019). Determinants of Shari’ah governance disclosure in financial institutions: Evidence from Saudi Arabia. International Journal of Ethics and Systems, 35(2), 207–226. https://doi.org/10.1108/IJOES-07-2018-0111
Cahyani, D. I., & Sumadi, S. (2017). Alternatif Sistem Ekonomi Islam Untuk Indonesia yang Lebih Sejahtera. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 1(2), 88–93. https://doi.org/10.29040/jiei.v1i02.31
DRD. (2023). Mahasiswa Jurusan EKonomi Syariah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam (FEBI) Universitas Islam Negeri. Wawancara, 18 Oktober.
Fauziah, H. N., Fakhriyah, A. N., & Abdurrohman, A. (2020). Analisis Risiko Operasional Bank Syariah Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(2), 38–45. https://doi.org/10.29300/aij.v6i2.3629
Grassa, R. (2013). Shariah supervisory system in Islamic financial institutions: New issues and challenges: A comparative analysis between Southeast Asia models and GCC models. Humanomics, 29(4), 333–348. https://doi.org/10.1108/H-01-2013-0001
Habibab, G. W. . A., & Hasanah, A. N. (2021). Pengetahuan Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Dibank Syariah (Studi Pada Masyarkat Desa Pagar Puding Kec. Tebo Ulu). Jurnal Margin, 1(1), 44–57. https://doi.org/10.30631/margin.v1i1.841
Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitatif dan Kualitatif). Gaung Persada Press.
ISM. (2023). Mahasiswa Jurusan Manajemen Keuangan Syariah (MKS) Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam (FEBI) Universitas Islam Negeri. Wawancara, 18 November.
Karim, A. W., & Sahroni, O. (2015). Riba, Gharar, dan Kaidah-Kaidah Ekonomi Syariah. Raja Grafindo Persada.
Khusna, N., & Pratama, V. Y. (2021). Persepsi Masyarakat Mengenai Kesyariahan Perbankan Syariah terhadap Preferensi Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(2), 310–322. https://doi.org/10.46306/vls.v1i2.22
Listyana, R., & Hartono, Y. (2015). Persepsi Dan Sikap Masyarakat Terhadap Penanggalan Jawa Dalam Penentuan Waktu Pernikahan (Studi Kasus Desa Jonggrang Kecamatan Barat Kabupaten Magetan Tahun 2013). Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 5(01), 118–138. https://doi.org/10.25273/ajsp.v5i01.898
MFR. (2023). Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam (FEBI) Universitas Islam Negeri. Wawancara, 18 Oktober.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis (a Source book of New Methods). Sage Publications.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. SAGE Publications, Inc.
Ngaha, R. P., & Moungou Mbenda, S. P. (2024). Bank employees’ perception of Islamic finance in a non-Islamic developing country: the case of Cameroon. Journal of Islamic Accounting and Business Research, 15(6), 897–910. https://doi.org/10.1108/JIABR-06-2022-0142
NL. (2023). Mahasiswa Jurusan Akuntansi Syariah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam (FEBI) Universitas Islam Negeri. Wawancara, 18 Oktober.
Novianingdyah, I. (2022). Pengetahuan Pajak, Persepsi Mahasiswa, Minat Mahasiswa Dalam Berkarir di bidang Perpajakan. Jurnal Literasi Akuntansi, 2(1), 24–34. https://doi.org/10.55587/jla.v2i1.19
Nurjaman, M. I., & Anwar, S. (2022). Praktik Riba dan Bunga Bank: Telaah Etika dalam Ekonomi Islam. Al-Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 10(1), 1–15. https://doi.org/10.37812/aliqtishod.v10i1.296
Nurjaman, M. I., & Ayu, D. (2021). Eksistensi Kedudukan Fatwa DSN-MUI terhadap Keberlangsungan Operasional Bisnis di Lembaga Keuangan Syariah. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 9(2), 55–67. https://doi.org/10.37812/aliqtishod.v9i2.245
Nurjaman, M. I., Setiawan, I., & Herdiana, N. (2022). Penerapan Akad Wakalah Bi Al-Ujrah Dan Hiwalah Bi Al-Ujrah Dalam Pengembangan Produk Di Perbankan Syariah. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 13(1), 165–180. https://doi.org/10.32507/ajei.v13i1.1059
Nurjaman, M. I., & Witro, D. (2022). Penyelesaian Sengketa Ekonomi Syariah Menurut Fatwa Dewan Syariah Nasional-Majelis Ulama Indonesia (DSN-MUI). Al-Huquq: Journal of Indonesian Islamic Economic Law, 4(1), 35–62. https://doi.org/10.19105/alhuquq.v4i1.6107
Othman, R., & Ameer, R. (2015). Conceptualizing the duties and roles of auditors in islamic financial institutions what makes them different? Humanomics, 31(2), 201–213. https://doi.org/10.1108/H-04-2013-0027
Pemerintah Republik Indonesia. (2008). Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008 Tentang Perbankan Syariah.
Presiden Republik Indonesia. (1998). Undang-Undang Nomor 10 Tahun 1998 Tentang Perubahan Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1992 Tentang Perbankan.
Rizkitysha, T. L., & Hananto, A. (2022). “Do knowledge, perceived usefulness of halal label and religiosity affect attitude and intention to buy halal-labeled detergent?” Journal of Islamic Marketing, 13(3), 649–670. https://doi.org/10.1108/JIMA-03-2020-0070
Safitri, A. N., Fasa, M. I., & Suharto. (2021). Dampak Pandemi COVID-19 terhadap Perkembangan dan Prospek Perkembangan Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Statistik Indonesia, 2(2), 103–177. https://doi.org/10.37531/ecotal.v2i2.66
Susanti, S. (2021). Analisis Pengaruh Islamic Label Terhadap Kinerja Dan Tata Kelola Perusahaan (Studi Pada Indeks Saham Kompas 100 Periode 2015-2018). Jurnal Manajemen Strategi Dan Simulasi Bisnis (Jmassbi), 2(1), 39–51. http://jmassbi.fekon.unand.ac.id/index.php/mssb/article/view/29
Susanti, S., & Mashudi, M. (2022). Analisis Pandangan Masyarakat Bangkalan terhadap Produk dengan Label Halal. Istithmar : Jurnal Studi Ekonomi Syariah, 6(2), 146–158. https://doi.org/10.30762/istithmar.v6i2.300
Tumewu, J., & Wahyuni, W. (2019). Persepsi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Mengenai Penggelapan Pajak (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Wijaya Kusuma Surabaya). JIAFE (Jurnal Ilmiah Akuntansi Fakultas Ekonomi), 4(1), 37–54. https://doi.org/10.34204/jiafe.v4i1.1076
Wusko, A. U. (2017). Pengaruh Merek Syariah, Pelayanan Syariah Dan Proses Syariah Terhadap Corporate Image (Survei Pada Nasabah Bank Syariah Kota Pasuruan). MALIA: Jurnal Ekonomi Islam, 8(1), 136–150.
Yarmunida, M. (2018). Dimensi Syariah Compliance Pada Operasional Bank Syariah. Al-Intaj, 4(1), 140–154. https://doi.org/10.29300/aij.v4i1.1206
Yuliana, W. (2019). Analisis Pemahaman Masyarakat Terhadap Bank Syariah Mandiri (Studi Bank Syariah Mandiri Sumbawa). Journal of Accounting, Finance, and Auditing, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.37673/jafa.v1i1.192
DOI: http://dx.doi.org/10.30984/ajiel.v5i1.3822
Article Metrics
Abstract view : 20 timesPDF - 3 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Rumah Jurnal IAIN Manado
Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.
All publication by Al-'Aqdu: Journal of Islamic Economics Law is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Al-'Aqdu: Journal of Islamic Economics Law, ISSN 2807-7830 (Cetak), ISSN 2807-7342 (Online)
 
 


