Pendidikan Toleransi Berbasis Pembelajaran Kontekstual Kearifan Lokal Masyarakat

Imam Sofii, Yunus Salik

Abstract


Tolerance Education Based on Local Wisdom Contextual Learning. This research uses the ethnographic method. Interview technique, interviewed informants came from several groups. Researchers also interviewed 6 community leaders. The social relations in the Sukamaju community show a harmonious multiethnic social relationship. The role of local Luwu culture cannot be separated from multiethnic harmony. As a newcomer, the Sukamaju transmigration community always prioritizes peace. Local wisdom in Tana Luwu for example; Sipakatau means humanizing each other, Sipakalebbi means mutual respect, Sipakaingge 'which means reminding each other of Sipakatou (an expression of mutual love). Cultural values are the glue for the creation and maintenance of religious harmony in Tana Luwu. The value of local wisdom in Tana Luwu is in line with the values of pluralism that grow and develop in Indonesia

Keywords


Education; Tolerance; Local wisdom; Plural Value

Full Text:

PDF

References


Alfian Rizanurrasa Asikin, Setyo Harnowo, M. H. (2018). the Role of National United and Politics Board Toward the Conflict Prevention in Jakarta Province : Case Study on Governor. Prodi Damai Damai Dan Resolusi Konflik, 4(3), 95?120.

Alimuddin, Jamaluddin Hos, dan M. A. (2019). STUDI DINAMIKA INTERAKSI SOSIAL ANTAR KELOMPOK ETNIK DI DAERAH TRANSMIGRASI KECAMATAN WONGGEDUKU KABUPATEN KONAWE. Jurnal Neo Societal;, 4(3), 919?926. Retrieved from http://www.elsevier.com/locate/scp

Arianto. (2018). Konferensi Nasional Komunikasi. In Stereotip Komunikasi Antarbudaya di Wilayah Transmigrasi Luwu Timur (Vol. 02, pp. 274?284). Retrieved from http://pknk.org/index.php/PKNK/article/view/47/52

Ghazali, A. M., & Busro, B. (2017). Pendidikan Islam dalam Dinamika Kehidupan Beragama di Indonesia. Intizar, 23(1), 93. https://doi.org/10.19109/intizar.v23i1.1615

Ginting, R., & Ayaningrum, K. (2009). Toleransi dalam Masyarakat Plural. Jurnal Majalah Ilmiah Lontar, 1?7.

Hafid, A. (2016). Hubungan Sosial Masyarakat Multietnik Di Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Al-Qalam, 22(2). https://doi.org/10.31969/alq.v22i2.353

I Komang Mertayasa. (2014). HAMBATAN-HAMBATAN ADAPTASI MASYARAKAT HINDU DI DAERAH TRANSMIGRASI YANG MULTIKULTUR I Komang Mertayasa * . WIDYA GENITRI Volume, 6(1), 1?10.

Iriana. (2015). Fungsi Arajang pada Masyarakat Luwu. Walasuji, 6(1), 183.

Iskandar Wijaya, Sulsalman Moita, T. (2020). MODEL PENYELESAIAN KONFLIK AGRARIA PADA MASYARAKAT TRANSMIGRASI STUDI DESA RODA KECAMATAN KOLONO KABUPATEN KONAWE SELATAN. Gemeinschaft: Jurnal Masyarakat Pesisir Dan Perdesaan, 2(1), 8?12.

Ismail Suwardi Wekke, Arhanuddin Salim, Y. S. (2018). Pendidikan Karakter Dalam Masyarakat Bugis. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 11(1), 41?62. https://doi.org/10.24042/ijpmi.v11i1.3415

Ismardi. (2014). Meredam konflik dalam upaya harmonisasi antar umat beragama. TOLERANSI: Media Komunikasi Umat Bergama, 6(2), 200?222.

Kaddi, S. M., Lestari, P., & Adrian, D. (2020). Komunikasi Keluarga Dalam Pencegahan Coronavirus Disease 2019. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(1), 63. https://doi.org/10.31315/jik.v18i1.3701

Kumolohadi, R., & Andrianto, S. (2002). Resolusi Konflik dalam perspektif Psikologi Lintas Budaya. Psikologika : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 7(13). https://doi.org/10.20885/psikologika.vol7.iss13.art1

Laisa, E. (2014). Islam Dan Radikalisme. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 1(1), 1?18. https://doi.org/10.19105/islamuna.v1i1.554

Lindayanti, L., & Zaiyardam, Z. (2016). Konflik Dan Integrasi Dalam Masyarakat Plural: Jambi 1970-2012. Paramita: Historical Studies Journal, 25(2), 169. https://doi.org/10.15294/paramita.v25i2.5129

Machali, I. (1970). Peace education dan deradikalisasi agama. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 41. https://doi.org/10.14421/jpi.2013.21.41-64

Masykur, S. (2016). Pluralisme dalam Konteks Studi Agama-Agama. Toleransi: Media Komunikasi Umat Beragama, 8(1), 61?77.

Mulyadi, Y., & Nur, M. (2017). Ragam Hias pada Makam di Komplek Mesjid Makam Turikale di Maros Sulawesi Selatan. Kalpataru, 26(1), 27. https://doi.org/10.24832/kpt.v26i1.222

Nova, Y. (2016). Dampak Transmigrasi Terhadap Kehidupan Sosial Masyarakat: Studi Sejarah Masyarakat Timpeh Dharmasraya. Jurnal Ilmu Sosial Mamangan, 5(1), 23. https://doi.org/10.22202/mamangan.1927

Nurdin, A. (2016). INTEGRASI AGAMA DAN BUDAYA: Kajian Tentang Tradisi Maulod dalam Masyarakat Aceh. El-HARAKAH (TERAKREDITASI), 18(1), 45. https://doi.org/10.18860/el.v18i1.3415

Nurnaningsih, N. (2015). Rekonstruksi Falsafah Bugis dalam Pembinaan Karakter: Kajian Naskah Paaseng Toriolo Tellumpoccoe. Jurnal Lektur Keagamaan, 13(2), 393. https://doi.org/10.31291/jlk.v13i2.232

Pettalongi, S. S. (2013). Islam dan Pendidikan Humanis dalam Resolusi Konflik Sosial. Cakrawala Pendidikan, 0(2), 172?182. https://doi.org/10.21831/cp.v0i2.1474

Putra, P. (2017). Pendekatan Etnopedagogi dalam Pembelajaran IPA SD / MI. Primary Education Journal, 1(1), 17?23.

Rahim, A. . R. (2017). Mengenal Lebih Dekat Tana Toraja. Retrieved from http://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/mengenal-lebih-dekat-tana-toraja/

Rozi, S., & Taufik, Z. (2020). Adaptation of Religion and Local Wisdom in Global Environmental Issues in Indonesia. Religious: Jurnal Studi Agama-Agama Dan Lintas Budaya, 4(3), 191?203. https://doi.org/10.15575/rjsalb.v4i3.9593

Rusydi, I., & Zolehah, S. (2018). Makna Kerukunan Antar Umat Beragama Dalam Konteks Keislaman Dan Keindonesian. Journal for Islamic Studies, 1(1), 170?181. https://doi.org/10.5281/zenodo.1161580

Sarbani. (1987). Rekonstruksi Nilai-Nilai Baiman, Bauntung, Batuah Milik Urang Banjar Perspektif Etnopedagogi. Tetrahedron Letters, 28(44), 5241?5244.

Sukamaju, K., & Luwu, K. (n.d.). INTERAKSI SOSIAL SISWA SUKU JAWA DAN BALI (SUKU PENDATANG) DENGAN SISWA SUKU BUGIS LUWU (SUKU SETEMPAT) DI SMA NEGERI 1 SUKAMAJU KECAMATAN SUKAMAJU KABUPATEN LUWU UTARA Fatniyanti. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM INTERAKSI, 54?59.

Supriyanto, A., & Wahyudi, A. (2017). Skala karakter toleransi: konsep dan operasional aspek kedamaian, menghargai perbedaan dan kesadaran individu. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 61. https://doi.org/10.25273/counsellia.v7i2.1710

Syahra, R. (2003). Modal sosial: Konsep dan aplikasi. Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 5(1), 1?22. Retrieved from http://www.jurnalmasyarakatdanbudaya.com/index.php/jmb/article/view/256

Tholkhah, I. (2013). PENDIDIKAN TOLERANSI KEAGAMAAN: Studi Kasus SMA Muhammadiyah Kupang Nusa Tenggara Timur. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 11(2), 165?181. https://doi.org/10.32729/edukasi.v11i2.432

Tyson, A. D. (2008). The politics of decentralisation and indigenous revivalism in Sulawesi, Indonesia. PQDT - UK & Ireland. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/899725217?accountid=13771

Yunus, Nurseha, M. (2020). Culture of Siri? in Learning Akidah Akhlak in MAN Suli Luwu District Budaya Siri? dalam. JIEBAR : Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 01, 107?120.

Yunus, S. (2020). MODEL PENDIDIKAN BUDAYA BUGIS DALAM PENERAPAN NILAI-NILAI PLURALISME. JURNAL PENELITIAN, 14(2), 217?248.

Yunus, Y. (2018). ISLAM DAN BUDAYA ( NILAI-NILAI ISLAM DALAM PROSES PERNIKAHAN MASYARAKAT BUGIS). Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 2(1), 5?7.

Yusri, M. (2015). A STUDY ON THE GATHERING STYLES OF INDONESIAN CULTURE Case Study of Tudang Sipulung and Bale- bale in Makassar Islands Osaka University Knowledge Archive : OUKA.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/jii.v16i2.1838

Article Metrics

Abstract view : 771 times
PDF - 592 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Rumah Jurnal Institut Agama Islam Negeri Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by Jurnal Ilmiah Iqra' are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Iqra', ISSN 1693-5705 (Print), ISSN 2541-2108 (Online)