PROBLEMATIKA STRES AKADEMIK MAHASISWA TAHUN PERTAMA: BAGAIMANA KETERHUBUNGANNYA DENGAN KONSEP DIRI?

Anetha Ferderika Juniasi, Arthur Huwae

Abstract


ABSTRACT

Being a student is the most dreamed-of thing, especially for first-year students who have just entered the world of lectures. However, when living life in the world of lectures it is not uncommon to find difficulties in the process. These obstacles make students tend to experience stress. The stress experienced by these students is certainly influenced by a variety of different stressors. Therefore, this study aims to determine the correlation between self-concept and academic stress of first-year students at UKSW. In the study, a correlational quantitative method was used. A total of 302 first-year students at UKSW became participants using the incidental sampling technique. Data collection used Self Concept Scale (α = 0.894) and Academic Stress Scale (α = 0.900). The results prove that the hypothesis is rejected, meaning that self-concept is not significantly negatively related to the academic stress of first-year students at UKSW.

Keywords: Self-Concept, Academic Stress, First-year Students.

 

 

ABSTRAK

Menjadi mahasiswa adalah hal yang paling diimpikan khususnya bagi mahasiswa tahun pertama yang baru memasuki dunia perkuliahan. Namun, ketika menjalani kehidupan di dunia perkuliahan tidak jarang ditemukan kesulitan dalam prosesnya. Hambatan tersebut membuat mahasiswa cenderung rentang mengalami stres. Stres yang dialami mahasiswa tersebut tentunya dipengaruhi oleh berbagai macam stressor yang berbeda. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui korelasi antara konsep diri dengan stres akademik mahasiswa tahun pertama di UKSW. Pada penelitian, menggunakan metode kuantitatif korelasional. Sebanyak 302 orang mahasiswa tahun pertama di UKSW yang menjadi pastisipan dengan menggunakan teknik insidental sampling. Pengumpulan data menggunakan Self Concept Scale (α = 0,894) dan Academic Stress  Scale (α = 0,900). Hasil penelitian membuktikan bahwa hipotesis ditolak, artinya konsep diri tidak berhubungan negatif signifikan dengan stres akademik mahasiswa tahun pertama di UKSW.

Kata Kunci : Konsep Diri, Stres Akademik, Mahasiswa tahun pertama.

Keywords


Konsep Diri, Stres Akademik, Mahasiswa tahun pertama

Full Text:

PDF

References


Aryani, F. (2016). Stres Belajar Suatu Pendekatan dan Intervensi Konseling.

Astri, D. N., & Sunarto. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Terbentuknya Konsep Diri Remaja (Studi Kualitatif pada Siswa SMPN 6 Kota Madiun). Jurnal Konseling Gusjigang, 6(1), 1–11.

Astuti, I., Wicaksono, L., Maryuni, S., Putri, A., Tanjungpura, U., & Tinggi, P. (2022). UNIVERSITAS TANJUNGPURA ( Studi Penyusunan Program Layanan Bimbingan dan Konseling Mahasiswa Universitas Tanjungpura ). 10(3), 643–649.

Augesti, G., Lisiswanti, R., Saputra, O., & Khairun, N. (2015). Differences in Stress Level Between First Year and Last Year Medical Students in Medical Faculty of Lampung University. Jurnal Majority, 4(4), 50–56.

Azmiyyah, H., & Lianawati, A. (2021). Profile of self-adjustment and level of academic stress during online learning in higher education. ProGCouns: Journal of Professionals in Guidance and Counseling, 2(2), 81–87. https://doi.org/10.21831/progcouns.v2i2.42554

Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(2005), 143–148. https://doi.org/10.29210/119800 http://jurnal.konselingindonesia.com

Budiman, H., & Hamdani, A. (2017). Hubungan antara Kesiapan Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(1), 48. https://doi.org/10.17509/jmee.v4i1.7440

Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. PT Remaja Rosdakarya.

Fitasari, isna nur. (2011). Faktor yang Berhubungan dengan Kejadian Stres padaMahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Airlangga.

Gadzella, B. M., & Masten, W. G. (2005). American Journal of Psychological Research. History, 3(1), 15.

Khan, A., & Alam, S. (2015). Academic stress and self-concept of high school students. International Journal of Applied Research, 1(11), 317–322.

Kholidah, E., & Alsa, a. (2012). Berpikir Positif untuk Menurunkan Stres Psikologis. Jurnal Psikologi, 39(1), 67–75.

Kurnia Rahmawati, W., Ilmu Pendidikan, F., & PGRI Jember, I. (2016). Keefektifan Peer Support untuk Meningkatkan Self Discipline Siswa SMP. Jurnal Konseling Indonesia, 2(1), 15–21.

Ladapase, E. M., & Sona, A. (2019). GAMBARAN STRES AKADEMIK PADA MAHASISWA UNIVERSITAS NUSA NIPA INDONESIA DI MAUMERE. Jurnal Mahasiswa Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(1), 24–29.

Lin Ying Ming, & Chen Farn Shing. (2009). Academic stress inventory of students at universities and colleges of technology. World Transactions on Engineering and Technology Education, 7(2), 157–162.

Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres Akademik Mahasiswa dalam Melaksanakan Kuliah Daring Selama Masa Pandemi Covid 19. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 10(1), 31. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i1.5454

Mulyani, D. (2013). HUBUNGAN KESIAPAN BELAJAR SISWA DENGAN PRESTASI BELAJAR. Jurnal Ilmiah Konseling, 2, 27–31. https://doi.org/10.1088/1742-6596/943/1/012017

Pranadji, D. K., & Muharrifah, A. (2010). Interaksi antara Remaja, Ayah, dan Sekolah serta Hubungannya dengan Tingkat Stres dalam Menghadapi Ujian Nasional pada Siswa SMA. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 3(1), 18–26. https://doi.org/10.24156/jikk.2010.3.1.18

Preckel, F., Niepel, C., Schneider, M., & Brunner, M. (2013). Self-concept in adolescence: A longitudinal study on reciprocal effects of self-perceptions in academic and social domains. Journal of Adolescence, 36(6), 1165–1175. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.09.001

Putra, S. D. (2015). Uji Validitas Konstruk Pada Instrumen Student-Life Stress Inventory dengan Metode Confirmatory Factor Analysis. Jurnal Pengukuran Psikologi Dan Pendidikan Indonesia (JP3I), 4(3), 1–11.

Rahayu, D. S. (2018). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Stres Akademik Mahasiswa Baru Unika Widya Mandala Madiun Tahun Akademik 2015-2016. Media Prestasi, 18(15), 202–217.

Sudarsana, D. (2019). Pengaruh Antara Stres Akademik Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas Ix Smpn 2 Kemalang ( the Influence Beetween Academic Stress and Learning. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 204–207.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Alfabeta (Issue Maret 2012).

Taufik, Ifdil, & Ardi, Z. (2013). Kondisi Stres Akademik Siswa SMA Negeri di Kota Padang IICE-Multikarya Kons (Padang-Indonesia) dan IKI-Ikatan Konselor Indonesia-All Rights Reserved Indonesian Institute for Counseling and Education (IICE) Multikarya Kons. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1(2), 143–150.

Wahyudi, R., Bebasari, E., & Nazriati, E. (2015). Gambaran Tingkat Stres pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau Tahun Pertama. Jurnal Ilmu Kedokteran, 9. https://doi.org/10.26891/JIK.v9i2.2015.107-113

Wahyuni. (2005). Pengaruh Kesiapan Belajar, Motivasi Belajar Dan Pengulangan Materi Pelajaran Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas Ii Ma Al Asror Gunung Pati Tahun Pelajaran 2004/2005. Jounal of EST, 10–13.

Wilks, S. E. (2008). Resilience amid Academic Stress: The Moderating Impact of Social Support among Social Work Students. Advances in Social Work, 9(2), 106–125. https://doi.org/10.18060/51




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/jiva.v4i1.2530

Article Metrics

Abstract view : 728 times
PDF - 1829 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JIVA: Journal of Behaviour and Mental Health, ISSN 2723-4363 (Online) indexed by :

     
           

 

 

JIVA: Journal of Behaviour and Mental Health
Program Studi Psikologi Islam
Institut Agama Islam Negeri Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by Jurnal JIVA' are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.