EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS PADA GURU PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

Tien Asmara Palintan, Novita Ashari, Abdul Rauf

Abstract


ABSTRACT

Early childhood teachers are expected to be able to handle and provide services for children with special needs. In fact, early childhood teachers experience difficulties in educating children with special needs due to limited understanding and experience in directly educating children with special needs. The purpose of this study was to determine whether there are differences in early childhood teachers' skills before and after training in teaching children with special needs. The participants in this study were teachers from Parepare city. The number of participants involved in this study was 35 preschool teachers. This research is a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest design. This research instrument uses a test instrument and a teacher response questionnaire. Research data were obtained through the administration of tests given before and after the implementation of treatment. The results of this study showed that early childhood teachers' skills in teaching children with disabilities improved significantly. This shows that the training has a positive impact on improving early childhood teachers' skills.

 Keywords: Early Childhood  Teachers, Special Needs Children Education

 

ABSTRAK

Guru PAUD diharapkan mampu melakukan penanganan dan pemberian layanan terhadap anak berkebutuhan khusus (ABK). Namun faktanya, guru PAUD mengalami kesulitan dalam mendidik ABK usia dini dengan alasan pemahaman dan pengalaman yang terbatas dalam mendidik ABK secara langsung. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui apakah ada perbedaan pengetahuan guru PAUD sebelum dan setelah diberikan pelatihan pembelajaran ABK. Peserta penelitian ini adalah guru yang berasal dari Kota Parepare. Jumlah peserta yang terlibat dalam penelitian ini 35 orang guru PAUD. Penelitian ini merupakan penelitian pra-experimental design dengan jenis one-grup pretest-posttest design. Instrument penelitian ini menggunakan instrument tes dan angket respon guru. Data penelitian didapatkan melalui pemberian tes yang diberikan sebelum dan setelah pelaksanaan treatment. Hasil penelitian ini adalah pengetahuan guru PAUD dalam pembelajaran ABK mengalami peningkatan secara signifikan. Hal ini menunjukkan  bahwa pelatihan pembelajaran ABK berdampak positif untuk meningkatkan pengetahuan guru PAUD.

Kata Kunci: Guru PAUD, Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus

Keywords


Guru PAUD, Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus

Full Text:

PDF

References


Ali, R. K., & Hamza, M. A. (2018). Impact of teachers’ training on students’ learning attitude and organizational performance. The International Journal of Business and Management, 6(10), 239-248. https://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=9795

Ashari, N., Palintan, T. A., & Ibrahim, A. R. (2022). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus dan Cara Belajarnya (F. Mustamin (ed.)). IAIN Parepare Nusantara Press.

Astinah, A., Wahyuningsih, H., & Syifa’a Rachmahana, R. (2019). Pelatihan Emotion Coaching Untuk Meningkatkan Ketrampilan Guru Merespon Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 11(2), 67–78. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol11.iss2.art1

Darsinah, & Purwatiningsih. (2020). The influence of educational background, years of service and training on the performance of early childhood education teachers. Universal Journal of Educational Research, 8(10), 4490–4497. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081016

Fitriani, F., Trisnamansyah, S., & Insan, H. S. (2020). Manajemen Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi dalam Meningkatkan Mutu Layanan Pembelajaran Peserta Didik Berkebutuhan Khusus. IIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 929-938.

Haug, P. (2017). Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206–217. https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778

Komenkopmk. (2022). Koordinasi penguatan jaminan akses bersekolah anak disabilitas dalam ppdb 2023. https://www.kemenkopmk.go.id

Kurnianingrum, D., & Darsinah, D. (2023). Pengaruh BIMTEK Guru Pembimbing Khusus terhadap Kinerja Guru Pembimbing Khusus TK Inklusi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 3935–3945. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4807

Lafiana, N. A., Witono, H., & Affandi, L. H. (2022). Problematika Guru Dalam Membelajarkan Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Classroom Action …, 4(2). https://doi.org/10.29303/jcar.v4i1.1686

Macià-Gual, A., & Domingo-Peñafiel, L. (2020). Demands in Early Childhood Education: Montessori Pedagogy, Prepared Environment, and Teacher Training. International Journal of Research in Education and Science, 7(1), 144. https://doi.org/10.46328/ijres.1272

Mensah Hervie, D. (2018). Enhancing Teachers’ Performance through Training and Development in Ghana Education Service (A Case Study of Ebenezer Senior High School). Journal of Human Resource Management, 6(1), 1. https://doi.org/10.11648/j.jhrm.20180601.11

Napitupulu, E. L. (2022). Sekolah Inklusi Masih Tergantung Mandat. https://www.kompas.id

Saleh, A. M. (2016). Manajemen Training : Teknik Praktis Pengelolaan Training Dan Pelatihan Sumber Daya (Cetakan Pe). Universitas Brawijaya Press.

Sesa, P. L., Linda, Y., Marlina, I., Zakso, A., & Supriadi, S. (2022). Penerimaan Orang Tua Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Desa Timpuk Kecamatan Sekadau Hilir Kabupaten Sekadau. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 11(1), 93–102. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i1.51888

Setiawan, I. (2020). A to Z Anak Berkebutuhan Khusus. CV Jejak.

Sukoco, S., Tirtayasa, S., & Pasaribu, H. K. (2020). Kepemimpinan, Insentif dan Pelatihan Terhadap Kinerja Karyawan Pada Kantor Bank Syariah Mandiri Cabang Pematang Siantar. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2), 224. https://doi.org/10.38043/jmb.v17i2.2368

Syaodih, E., Kurniawati, L., Handayani, H., & Setiawan, D. (2021). Pelatihan Sains Kreatif pada Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1854–1859. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.771

Vera, F., & Hasanah, H. (2017). Desain Training Guru Paud Melalui Analisis Kebutuhan Training. Desain Training Guru Paud Melalui Analisis Kebutuhan Training Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Paud, analysis training needs, 216–224. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SNHP/article/view/399

Wibowo, A. T., & Anisa, N. L. (2017). Problematika Pendidikan Inklusi di Indonesia. Publikasi Ilmiah UMS, 2, 16–20.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/jiva.v4i2.2844

Article Metrics

Abstract view : 142 times
PDF - 310 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JIVA: Journal of Behaviour and Mental Health, ISSN 2723-4363 (Online) indexed by :

     
           

 

 

JIVA: Journal of Behaviour and Mental Health
Program Studi Psikologi Islam
Institut Agama Islam Negeri Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by Jurnal JIVA' are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.