HADIS SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM (Telaah Terhadap Penetapan Kesahihan Hadis Sebagai Sumber Hukum Menurut Syafiiy)

Nasruddin Yusuf

Abstract


Hadiths are not sacred texts as the Koran. However, the hadith is always the second reference after the Koran and occupies an important position in Islamic studies. Considering the writing of the hadith which was carried out hundreds of years after the Prophet Muhammad died, many opinions were crossed over the validity of a hadith. so that this raises some groups to doubt and deny the truth of the hadith as a source of law. This paper will focus on discussing the study of the determination of the validity of hadith as a source of law according to Imam Syafii. This paper uses the library research method with the study of text analysis, therefore the author refers directly to the books written by Imam Shafi'i and makes comparisons with books written by the Muhadits. The findings in this research that about the debate about the hadith tradition as a source of law in Islam, al-Syfi'iy seems to hold on the opinion that the provisions contained in the hadith are in the laws of the Qur'an; With katalam, the hadith of Nab can only add to the law in the Qur'an. He said that the existing form of command, both the Qur'an and the hadith, is based on the same source, even though it is through a different path.

Keywords:Hadith, Al-Quran, Imam Shafi'i, Muhadits, Islamic Law.

Hadits bukanlah teks suci sebagaimana Al-Quran.Namun, hadits selalu menjadi rujukan kedua setelah Al-Quran dan menempati posisi penting dalam kajian keislaman.Mengingat penulisan hadits yang dilakukan ratusan tahun setelah nabi Muhammad SAW wafat, maka banyak terjadi silang pendapat terhadap keabsahan sebuah hadits.sehingga hal tersebut memunculkan sebagian kelompok meragukan dan mengingkari akan kebenaran hadits sebagai sumber hukum. Tulisan ini akan fokus membahas tentang telaah terhadap penetapan kesahihan hadits sebagai sumber hukum menurut Imam Syafii. Tulisan ini menggunakan metode library research dengan studi analisa teks, karena itu penulis merujuk langsung kitab-kitab yang ditulis oleh Imam Syafi`I dan melakukan perbandingan dengan kitab yang ditulis oleh para muhadits.Temuan dalam riset ini bahwa tentang perdebatan soal keshahihan hadits sebagai sumber hukum dalam Islam, alSyfi'iy nampak bepegang pada pendapat bahwa ketentuan-ketentuan yang ada dalam hadis berada dalam hukum-hukum Alquran; Dengan katalam, hadis Nab dapat saja menambah hukum yang ada dalam Alquran.Ia mengatakan bahwa wujud perintah yang ada, baik dan alquran maupun hadis, adalah berpangkal dari sumber yang sama, meskipun melalui jalur yang berbeda.

Kata Kunci:Hadits, Al-Quran, Imam Syafi`i, Muhadits, Hukum Islam


Full Text:

PDF

References


'Abd al-Hamid Hakim.al-Bayn, Jakarta: Sa'adiyah Putra, t.th.

Abu al-Qasim Jar Aflah Mahniud ibn Umar al-Zamakhsyariy, alKasyaf 'an Haqa'iq al-Tazil wa 'Uyun al-Aqawil. Juz IV (Mesir Mustafa al-Halabiy al-Halabiy, t.th.

Abu 'Amr 'Usman ibn 'Abd al-Rahman ibn al-Shalah. 1972. 'Ulum alHadis Madinah; al-Maktabat al'Ilmiyyah.

Abu Hamid al-Gazaliy. 1356 H. alMustasfa min 'llm al-UsI. Juz 1, Mesir.

Abu Muhammad ibn Ahmad al-Ansari. 1967 M/1387 H. al-Jami' li Ahkam aI-Qur'an. Juz XVII. Kairo: Dar al-Kitab 'Arabiy.

Abu Zahrah. al-Syafi 'iy. Kairo: Dar alFikr al-'Arabiy. t.th.

Abu Zakariya Yaliya ibn Syaraf alNawawiy. 1924. Sahih Muslim bi Syarh al-Nawawiy. Juz I (Mesir: al-Matba'ah al-Misriyyah.

Agah Garnadidenga. 1970. Pintu ljtihad Sebelum Tertutup. Badung: Pustaka.

Ahmad ibn Ahnad al-Fayyuniy. 1978 M/1398. al-Misbah al-Munir fiy Garib al-Syarh al-Kabir li al-Raf'. Juz I. Beirut Dr al-Kutub al'Ilmiyyal.

Ahmad ibn 'Ali ibn Hajar al-'Asqalaniy. nahatun Nazar Syarh Nukhbat al-fikr. Semarang: Maktabah alMuanawwar. t.th.

Ahmad Yusuf. al-Syafi'iy Wadi' 'llm alUsuI. Kairo: Dar al-Saqafah, t.th.

al-Ikhtilaf. 1981 M/1401 H. fi alQawa'id al-Usuliyah fi Ikhtilaf alFuqaha. Beirut: Muassasat alRisalah.

Ali ibn Ahmad ibn Hazm. 1345 H. aiIhkm fi l.hl a-Ahkm. Juz I. Kairo: al-Khanijiy.

Alimad Nakhrawiy 'Abd al-Salm. 1988. al-lmm al-Syfi 'iy fi Mazhabaih al-Qadim w a al-Jadd.

Ali Syis. 1970. Nasy'at al-Fiqh aljtihdiy wa Atwaruhu.. Silsilat aJ-Buhus al-lslmiy.

Al-Syafi'iy al-Risalah (Jakarta: Dinamika Berkah Utania, t.th.

Fazlurahman. 1979. Islam. Chicago: University of Chicago Press.

Hasbi Ash Shiddieqy. 1987. PokokPokok Ilmu Dirayah Hadis. Jilid I. Jakarta: Bulan Bintang.

Hassan Shadily, Ensiklopedi lndonesa, Jilid II, Jakarta: Ichtiar Baru-Van Hoeve.

Joseph Schacht, 1975. The Origins ofMuhammadan Jurispmdence, London: Oxford University Press.

Muhanmad 'Abd ai-Azim al-Zarqarniy. 1936 M./1355. Syarh alZarqaniy 'ala Muwata al-lmam Malk, Beirut: Dr al-Fkr.

Muhammad Abu Zahw, al-Hadis wa almuhadisun. Mesir Matba'at Misr.

Muhanmad Ab Zahral, Trikh alMazhib al-Islmiyyah, Juz II. t.t.: Dar al-Fikr al-'Arabiy, t.th.

Mulammad 'Ajaj Khatib. 1992 M. Usl ai-Hadis. Beirut Dar al-Fikr, 1989 M./1409 H.

Muhammad al-Sabbag. 1972 M/1392 H. al-Hadis al-Nabawiy. Riyad: Maktabat al-Islamiy.

Muhammad ibn Idris al-Syfi'iy. alUmm. Juz VII. Dr al-Sya'b, t th.

Muhammad ibn Idris al-Syfi'iy. 1986 M/1406 H. Ikhtilaf al-Hadis. ditahkik oleh Muhammad Ahmad 'Abd al-aziz, Beirut: Dr al-Kutb al-'Dmiyyah.

Muhammad bn 'Ali ibn Ahmad alSyaukniy. 1973. Fath al-Qadr. Juz III. Beirut Dr al-Fikr.

Muhammad Fu'ad 'Abd aI-Baqiy, alMujam ul-Mufahras li Alfaz alQur'an al-karim, Bandung: Angkasa, t.th.

M Syuhudi Ismail. 1995. Hadits Nabi Menurut Pembela Pengingkar dan Pemalsunya. Jakarta: Gema Insani Press.

M. Syuludi Ismail. 1992. Metodologi Penelitian Hadis Nabi, Jakarta: Bulan Bintang.

Muhammad Khudariy Bik, Usl al-Fiqh, Mesir al-Maktabat al-Tijariyat al-Kubra.

Mustafa al-Siba'iy. al-Sunnah wa Makanatuh fi Tasyrl' ai-Islmiy. al-dar al-Qaumiyyah, t.th.

Mahmud al-Tahan. 1975 M/1399 H. Taysir Mustalah aL-Hadis. Berut: Dr al-Qur'an al-Karim

Rasyid Rida. 1973 ./1388 H. Tajsr alManr. Juz . Beirut: Dr alMa'anf.

Salim 'Ali al-Bahnasawiy. 1979. alSunnah al-Maftara 'alaiha. Dr al-Buhs al-'Ilmiyyah.

Subhi al-Salih'. 1981. Ulm al-Hadis wa Mustalahuhu, Beirut Dr Ilm li al-Malayi, 1977.

Syaf al-Din 'Aliy ibn Muhammad alAmidiy. 1914 M.-1333 H. ai-Ihkm fi Usl al-Ahkm, Juz II, Mesir Dr al-Ma'arif.

Syed Mahmudunnasir, Islam in Concept and History, New deihi: Nusrat Ali Nasri for Kitflb Bhavan.

Syuhudi Ismail. 1991 M. Pengantar Ilmu Hadis. Bandung: Angkasa.

Wahbah al-Zuhailiy. 1986 M./1406. Usi ai-Fiqh al-lslmiy, Juz I, Demsyiq: Dar al-Fikr.

W.J.S. Poerwadarminta. 1985. Kamus Umum Balasa Indonesia. Jakata: Balai Pstaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/pp.v19i1.714

Article Metrics

Abstract view : 5836 times
PDF - 27138 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Potret Pemikiran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Rumah Jurnal IAIN Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 


All publication by Potret Pemikiran are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Potret Pemikiran, ISSN 1693-1874(Print), ISSN 2528-0376 (Online)