HADIS SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM (Telaah Terhadap Penetapan Kesahihan Hadis Sebagai Sumber Hukum Menurut Syafi’iy)

Nasruddin Yusuf

Abstract


Hadiths are not sacred texts as the Koran. However, the hadith is always the second reference after the Koran and occupies an important position in Islamic studies. Considering the writing of the hadith which was carried out hundreds of years after the Prophet Muhammad died, many opinions were crossed over the validity of a hadith. so that this raises some groups to doubt and deny the truth of the hadith as a source of law. This paper will focus on discussing the study of the determination of the validity of hadith as a source of law according to Imam Syafii. This paper uses the library research method with the study of text analysis, therefore the author refers directly to the books written by Imam Shafi'i and makes comparisons with books written by the Muhadits. The findings in this research that about the debate about the hadith tradition as a source of law in Islam, al-Syäfi'iy seems to hold on the opinion that the provisions contained in the hadith are in the laws of the Qur'an; With katalam, the hadith of Nabı can only add to the law in the Qur'an. He said that the existing form of command, both the Qur'an and the hadith, is based on the same source, even though it is through a different path.

Keywords:Hadith, Al-Quran, Imam Shafi'i, Muhadits, Islamic Law.

Hadits bukanlah teks suci sebagaimana Al-Quran.Namun, hadits selalu menjadi rujukan kedua setelah Al-Quran dan menempati posisi penting dalam kajian keislaman.Mengingat penulisan hadits yang dilakukan ratusan tahun setelah nabi Muhammad SAW wafat, maka banyak terjadi silang pendapat terhadap keabsahan sebuah hadits.sehingga hal tersebut memunculkan sebagian kelompok meragukan dan mengingkari akan kebenaran hadits sebagai sumber hukum. Tulisan ini akan fokus membahas tentang telaah terhadap penetapan kesahihan hadits sebagai sumber hukum menurut Imam Syafii. Tulisan ini menggunakan metode library research dengan studi analisa teks, karena itu penulis merujuk langsung kitab-kitab yang ditulis oleh Imam Syafi`I dan melakukan perbandingan dengan kitab yang ditulis oleh para muhadits.Temuan dalam riset ini bahwa tentang perdebatan soal keshahihan hadits sebagai sumber hukum dalam Islam, alSyäfi'iy nampak beıpegang pada pendapat bahwa ketentuan-ketentuan yang ada dalam hadis berada dalam hukum-hukum Alquran; Dengan katalam, hadis Nabı dapat saja menambah hukum yang ada dalam Alquran.Ia mengatakan bahwa wujud perintah yang ada, baik dan alquran maupun hadis, adalah berpangkal dari sumber yang sama, meskipun melalui jalur yang berbeda.

Kata Kunci:Hadits, Al-Quran, Imam Syafi`i, Muhadits, Hukum Islam


Full Text:

PDF

References


'Abd al-Hamid Hakim.al-Bayån, Jakarta: Sa'adiyah Putra, t.th.

Abu al-Qasim Jar Aflah Mahniud ibn Umar al-Zamakhsyariy, alKasyaf 'an Haqa'iq al-Tazil wa 'Uyun al-Aqawil. Juz IV (Mesir Mustafa al-Halabiy al-Halabiy, t.th.

Abu 'Amr 'Usman ibn 'Abd al-Rahman ibn al-Shalah. 1972. 'Ulum alHadis Madinah; al-Maktabat al'Ilmiyyah.

Abu Hamid al-Gazaliy. 1356 H. alMustasfa min 'llm al-UsũI. Juz 1, Mesir.

Abu Muhammad ibn Ahmad al-Ansari. 1967 M/1387 H. al-Jami' li Ahkam aI-Qur'an. Juz XVII. Kairo: Dar al-Kitab 'Arabiy.

Abu Zahrah. al-Syafi 'iy. Kairo: Dar alFikr al-'Arabiy. t.th.

Abu Zakariya Yaliya ibn Syaraf alNawawiy. 1924. Sahih Muslim bi Syarh al-Nawaâwiy. Juz I (Mesir: al-Matba'ah al-Misriyyah.

Agah Garnadidengaıı. 1970. Pintu ljtihad Sebelum Tertutup. Baııdung: Pustaka.

Ahmad ibn Ahınad al-Fayyunıiy. 1978 M/1398. al-Misbah al-Munir fiy Garib al-Syarh al-Kabir li al-Rafı'. Juz I. Beirut Där al-Kutub al'Ilmiyyalı.

Ahmad ibn 'Ali ibn Hajar al-'Asqalaniy. nahatun Nazar Syarh Nukhbat al-fikr. Semarang: Maktabah alMuanawwar. t.th.

Ahmad Yusuf. al-Syafi'iy Wadi' 'llm alUsuI. Kairo: Dar al-Saqafah, t.th.

al-Ikhtilaf. 1981 M/1401 H. fi alQawa'id al-Usuliyah fi Ikhtilaf alFuqaha. Beirut: Muassasat alRisalah.

Ali ibn Ahmad ibn Hazm. 1345 H. aiIhkâm fi l.hãl aí-Ahkâm. Juz I. Kairo: al-Khanijiy.

Alimad Nakhrawiy 'Abd al-Salåm. 1988. al-lmâm al-Syâfi 'iy fi Mazhabaih al-Qadim w a al-Jadĩd.

Ali Sâyis. 1970. Nasy'at al-Fiqh alĩjtihådiy wa Atwaruhu.. Silsilat aJ-Buhus al-lslâmiy.

Al-Syafi'iy al-Risalah (Jakarta: Dinamika Berkah Utania, t.th.

Fazlurahman. 1979. Islam. Chicago: University of Chicago Press.

Hasbi Ash Shiddieqy. 1987. PokokPokok Ilmu Dirayah Hadis. Jilid I. Jakarta: Bulan Bintang.

Hassan Shadily, Ensiklopedi lndonesıa, Jilid II, Jakarta: Ichtiar Baru-Van Hoeve.

Joseph Schacht, 1975. The Origins ofMuhammadan Jurispmdence, London: Oxford University Press.

Muhanımad 'Abd ai-Azim al-Zarqarniy. 1936 M./1355. Syarh alZarqaniy 'ala Muwata al-lmam Malık, Beirut: Där al-Fıkr.

Muhammad Abu Zahw, al-Hadis wa almuhadisun. Mesir Matba'at Misr.

Muhanmad Abü Zahralı, Tärikh alMazähib al-Islämiyyah, Juz II. t.t.: Dar al-Fikr al-'Arabiy, t.th.

Mulıammad 'Ajaj Khatib. 1992 M. Usül ai-Hadis. Beirut Dar al-Fikr, 1989 M./1409 H.

Muhammad al-Sabbag. 1972 M/1392 H. al-Hadis al-Nabawiy. Riyad: Maktabat al-Islamiy.

Muhammad ibn Idris al-Syãfi'iy. alUmm. Juz VII. Dâr al-Sya'b, t th.

Muhammad ibn Idris al-Syäfi'iy. 1986 M/1406 H. Ikhtilaf al-Hadis. ditahkik oleh Muhammad Ahmad 'Abd al-aziz, Beirut: Där al-Kutb al-'Dmiyyah.

Muhammad íbn 'Ali ibn Ahmad alSyaukâniy. 1973. Fath al-Qadîr. Juz III. Beirut Dår al-Fikr.

Muhammad Fu'ad 'Abd aI-Baqiy, alMu’jam ul-Mufahras li Alfaz alQur'an al-karim, Bandung: Angkasa, t.th.

M Syuhudi Ismail. 1995. Hadits Nabi Menurut Pembela Pengingkar dan Pemalsunya. Jakarta: Gema Insani Press.

M. Syulıudi Ismail. 1992. Metodologi Penelitian Hadis Nabi, Jakarta: Bulan Bintang.

Muhammad Khudariy Bik, Usäl al-Fiqh, Mesir al-Maktabat al-Tijariyat al-Kubra.

Mustafa al-Siba'iy. al-Sunnah wa Makanatuhä fi Tasyrl' ai-Islämiy. al-dar al-Qaumiyyah, t.th.

Mahmud al-Tahan. 1975 M/1399 H. Taysir Mustalah aL-Hadis. Beırut: Där al-Qur'an al-Karim

Rasyid Rida. 1973 М./1388 H. Tajsîr alManår. Juz Ш. Beirut: Dâr alMa'anf.

Salim 'Ali al-Bahnasawiy. 1979. alSunnah al-Maftara 'alaiha. Dâr al-BuhÛs al-'Ilmiyyah.

Subhi al-Salih'. 1981. Ulüm al-Hadis wa Mustalahuhu, Beirut Där ‘Ilm li al-Malayiıı, 1977.

Syaf al-Din 'Aliy ibn Muhammad alAmidiy. 1914 M.-1333 H. ai-Ihkâm fi Usûl al-Ahkâm, Juz II, Mesir Dår al-Ma'arif.

Syed Mahmudunnasir, Islam in Concept and History, New deihi: Nusrat Ali Nasri for Kitflb Bhavan.

Syuhudi Ismail. 1991 M. Pengantar Ilmu Hadis. Bandung: Angkasa.

Wahbah al-Zuhailiy. 1986 M./1406. Usüi ai-Fiqh al-lslämiy, Juz I, Demsyiq: Dar al-Fikr.

W.J.S. Poerwadarmiınta. 1985. Kamus Umum Balıasa Indonesia. Jakaıta: Balai Pııstaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/pp.v19i1.714

Article Metrics

Abstract view : 9505 times
PDF - 78394 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Potret Pemikiran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Statistic Journal Potret

Rumah Jurnal Institut Agama Islam Negeri Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

Creative Commons License

All publication by  Potret Pemikiran are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Potret Pemikiran, ISSN 1693-1874 (Print), ISSN 2528-0376 (Online)