THE PERCEPTION OF CONSUMERS ON MUSLIM FASHION BRAND IN INDONESIA

Bintang Ika Purwanti, Hendri Hermawan Adinugraha

Abstract


Muslim clothing is the way Muslim women wear their clothes according to Islamic law, namely clothing that is not tight (shaping the curves of the body) and the user of the clothing is a Muslim woman who is obedient to the teachings of her religion in dress procedures. Currently, Muslim clothing is a concern among the clothing industry in Indonesia. In its development, the brand of Muslim clothing has also become one of the consumer's assessments or perceptions of a product. A good brand is one of the assets for the company because the brand has an impact on every consumer perception, where the public will have a positive impression of the product and the company. The purpose of this study is to describe how Indonesian consumers perceive Muslim fashion brands. The type of research used is qualitative research using library research methods. Sources of data used in this study are primary and secondary data sources. While the data analysis technique used in this research is content analysis. The results of this study indicate that brands are extrinsic stimuli that affect consumer perceptions of a product.


Keywords


Clothing; Muslim; Brand; Perception; Fashion; Consumer; Indonesia.

Full Text:

PDF

References


Abdillah, R. D. Y. S. Y. (2015). Pengaruh Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Survei Pada Konsumen Produk Busana Muslim Dian Pelangi Di Malaysia). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 21(1), 85795.

Ain, N., & Ratnasari, R. T. (2015). Pengaruh Citra Merek Melalui Sikap Konsumen Terhadap Niat Beli Ulang Pada Produk Busana Muslim Zoya di Surabaya. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 2(7), 553. https://doi.org/10.20473/vol2iss20157pp553-569

Alatas, M. Y. (2018). Sikap Dan Persepsi Konsumen Terhadap Merek Jilbab Syafirah Muslimah Di Tangerang Selatan: Pendekatan Semantic Differential. Indonesia Journal Of Economics Application, 1(1).

Amir, T. (2005). Dinamika Pemasaran Jelajahi dan Rasakan. PT Raja Grafindo Persada.

Diga Paragus Putra. (2014). Persepsi Konsumen Terhadap Produk-Produk Lokal yang Menggunakan Merek Asing. Manajemen.

Faried, A. I. (2019). Implementasi Model Pengembangan Industri Halal Fashion Di Indonesia. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Kebijakan Publik, 4(2), 9–19.

Firmansyah. (2008). Marketing Politik-Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Hasan, I. (2008). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayah, N. (2020). Pengaruh Harga, Gaya Hidup, Religiusitas, Dan Norma Subyektif Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Muslim (Studi Kasus Pada Konsumen Refa’z Hijab). IAIN Pekalongan.

Ikrima, A., & Wibowo, L. A. (2015). Analisis Kinerja Citra Merek dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Merek (Survei pada Member Busana Muslim Shafira di Kota Bandung). Jurnal Ilmu Manajemen & Bisnis, 6(2), 5–8.

Imancezar, R. G. (2011). Analisis Pengaruh Motivasi Konsumen, Persepsi Konsumen, Dan Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Distro Districtsides di Semarang). Universitas Diponegoro Semarang.

Ismail, M. (2013). Strategi Pemasaran Untuk Membangun Citra dan Loyalitas Merek. Bogor: IPB.

Khairawati, S. (2017). Perusahaan Produsen Kerudung Rabbani Di Wilayah Yogyakarta. Jurnal Administrasi Bisnis, 62(1).

Kussudyarsana, K. (2016). Persepsi Konsumen atas Merek Lokal dan Asing Pada Kategori Produk Hedonik dan Utilitarian. Benefit: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 48. https://doi.org/10.23917/benefit.v1i1.2365

Pawirosumarto, S. (2016). Ubud dan Ubud 333 - 348 MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen, Volume VI, No. 3, Okt 2016. Ilmiah Manajemen, VI(3), 333–348.

Permana, S. M., & Oktavian, H. J. (2014). Country of origin, brand image. Jurnal Manajemen, 28(03), 365–380.

Pitaloka, A. F. dan N. W. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Dan Promosi Terhadap Penjualan Online Shop Busana Muslim. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 4(7).

Putri, A. Z., & Permatasari, I. R. (2018). Pengaruh Gaya Hidup dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Produk Moslem Fashion di Elzatta Kawi Malang. J A B Jurnal Aplikasi Bisnis, 4(1), 225–229.

Rangkuti, F. (2002). The Power od Brands: Teknik Mengelola Brand Equity dan Strategi Pengembangan Merek Plus Analisis Kasus dengan SPSS. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Riyanti, S. (2017). Kesan Kualitas Dan Loyalitas Merek Terhadap Keputusan Konsumen Membeli produk Zoya. Jurnal Syariah P-ISSN 242-4420 e-ISSN 2528-6935, 3(2).

Safitri, A. W. (2017). Peran Perusahaan Zoya Terhadap Tingkat Loyalitas Pelanggan Busana Muslim Di Bandar Lampung. IAIN Raden Intan Lampung.

Sari, D. N., Fauzi DH, A., & Devita, L. D. R. (2018). Pengaruh trend fashion terhadap keputusan pembelian (survei pada konsumen wanita butik Ria Miranda cabang Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 60(1), 82–89.

Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15.

Setianingsih, R. (2019). Pengembangan Produk Melalui Konsep Halal Fashion. IAIN Pekalongan.

Setyana, A. (2015). Pengaruh Brand Image Toko Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Konsumen Toko Busana Muslim Karita Purwokerto, Banyumas, Jawa Tengah). IAIN Purwokerto.

Simamora, B. (2008). Pnduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Subakti, A. G., Tenironama, D., & Yuniarso, A. (2018). Analisis Persepsi Konsumen. THE Journal : Tourism and Hospitality Essentials Journal, 8(1), 31. https://doi.org/10.17509/thej.v8i1.11687

Sugiarti, A. (2016). Pengaruh Citra Merek Terhadap Keputusan Member Membeli Busana Muslim di Toko Rabbani Asysa Bengkulu.

Suheri, S. (2018). Persepsi Masyarakat Terhadap Pemakai Pakaian Gamis (Studi Deskriptif Tentang Persepsi Masyarakat Lingkungan XV dan VIII Kelurahan Mabar Kecamatan Medan Deli Terhadap Pengguna Pakaian Gamis). Persepsi : Communication Journal, 1(1), 45–54. https://doi.org/10.30596/persepsi.v1i1.2505

Supranto. (2007). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran Untuk Memenangkan Persaingan Bisnis. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Suryosubroto. (2003). Manajemen Pendidikan Sekolah. Jakarta: PN Rineka Cipta.

Susanty, A., & Adisaputra, N. B. (2011). Pengaruh Brand Image Speedy Telkom. J@Tip Undip, VI(3), 147–154.

Yuliana, H. (2019). Persepsi Terhadap Busana Muslim Syar’i Pada Masyarakat Desa Pagar Agung Kecamatan Pino Raya Kabupaten Bengkulu. IAIN Bengkulu.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/tjebi.v6i2.1673

Article Metrics

Abstract view : 2195 times
PDF - 823 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tasharruf: Journal Economics and Business of Islam is indexed by:

JURISMA : Jurnal Riset Bisnis & Manajemen
       



       

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

________________________________________________________
Tasharruf: Journal Economics and Bussiness of Islam is published by Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Manado

Jl. Dr. S. H. Sarundajang Kawasan Ring Road I Malendeng Manado, Sulawesi Utara, Indonesia 95128
Email: tasharruf@iain-manado.ac.id

ISSN Print: 2528-0317 ISSN Online: 2528-0325