KONSEP AL-SARFAH DALAM KEMUKJIZATAN AL-QUR’AN

Abdurrahman Abdurrahman

Abstract


Abstract: The Quran is one of the miracles of the Prophet Muhammad that will never be matched until the Day of Resurrection, but it is different from the understanding of the followers of al-Sarfah who claim that humans can match and create something like the Quran but that ability is removed by Allah Swt. this is what they call al-s̩arfah understanding. This understanding is expressed descriptively and qualitatively, namely by analyzing and revealing data according to the research theme. Then the understanding of al-s̩arfah is found, namely the belief that Allah turns away the ability or desire of people who can make things like the Quran, or their enthusiasm is the removed to make things like Quran. Later, it was found that this understanding would be easier when it was related to the theological principles used by the Mu’tazilites as one of the originators of this understanding, namely the basis of Mu’tazilah understanding with the concept of free will and free act or qadariyah. Furthemore, opinions are expressed in the from of rebuttals from the theologians regarding this understanding and their arguments, and at the end, the implication of thr existence of this understanding of al-s̩arfah are revealed.

Key Words: the Quran, miracle, al-s̩arfah

 

Abstrak: Al-Qur’an merupakan salah satu mukjizat nabi Muhammad saw. yang tidak akan pernah dapat ditandingi sampai hari kiamat,  namun berbeda dengan pemahaman pengikut al-s̩arfah yang mengklaim bahwa manusia mampu menandingi dan membuat yang semisal dengan Al-Qur’an namun kemampuannya itu dihilangkan oleh Allah Swt., inilah yang mereka sebut dengan paham al-s̩arfah, paham ini diungkap secara deskriptif kualitatif yaitu menganalisa dan mengungkap data sesuai dengan tema penelitian, kemudian didapati pengertian paham al-s̩arfah yaitu keyakinan bahwa Allah memalingkan kemampuan atau keinginan orang yang dapat membuat semisal dengan Al-Qur’an, atau semangat mereka dihilangkan untuk membuat yang semisal dengannya, selanjutnya didapati paham ini sesungguhnya akan semakin mudah dimengerti ketika dihubungkan dengan asas teologi yang dipakai oleh penganut mu’tazilah sebagai salah satu pencetus paham ini,  yaitu basis paham mu’tazilah dengan konsep free will dan free act atau qadariyahnya, selanjutnya diungkap pendapat  yang berupa bantahan para ulama tentang paham ini  beserta dalilnya dan di akhir diungkap implikasi dari adanya paham al-s̩arfah ini.

 

Kata kunci: Al-Qur’an, mukjizat, al-s̩arfah


Full Text:

PDF

References


Abi̅ Zahrah, Muh̩ammad bin Ah̩mad bin Mus̩t̩afa̅ bin Ahmad. Al-Mu’jizah Al-Kubra̅ Al-Qur’a̅n. Da̅r al-Fikr al-‘Arabi̅, n.d.

Al-Afri̅qi̅, Muh̩ammad bin Mukarram bin ‘Ali̅ abu̅ al-Fadl Jama̅l al-Di̅n ibn Manz̩u̅r al-Ans̩a̅ri̅ al-Ruwaifa’i̅. Lisa̅n Al-Arabi̅. Jilid IX. Beiru̅t: Da̅r S̩a̅dir, 1414.

Al-Ma̅tridi̅, Muh̩ammad bin Muh̩ammad Abu̅ Mans̩u̅r. Tafsi̅r Al-Ma̅tridi̅ Ta’wi̅la̅t Al Al-Sunnah. Juz 5. Bairu̅t: Da̅r al-Kutub al-‘Ilmiyah, 2005.

Al-Qatta̅n, Manna̅. Maba̅hits Fi̅ Ulu̅m Al-Qur’a̅n. al-Qa̅hirah: Maktabah Wahbah, n.d.

Al-Talabi̅, Yahya bin H̩amzah bin Ibra̅hi̅m al-H̩usaini̅ al-‘Alawi̅. Al-T̩ira̅z Li Asra̅r Al-Bala̅gah Wa Ulu̅m Haqa̅iq Al-I’ja̅z. Juz III. Beiru̅t: al-Maktabah al-‘Ins̩iriyah, 1423.

Al-Zarqa̅ni, Muhammad abd al-Azhi̅m. Mana̅hil Al-Irfa̅n Fi̅ Ulu̅m Al-Qur’a̅n. Juz 2. Matba’ah ‘I̅sa̅ al-Ba̅bi̅ al-Halbi̅, n.d.

Aminuddin. Studi Ilmu Al-Quran. Bandung: Pustaka Setia, 1999.

Arsyad ash, Marzuki. “Al-Mu’jizat Bi Al-Shirfah.” IES. 1, no. 1 (2019): 24–28.

Ash-Shiddieqy, Muhammad Hasbi. Sejarah Dan Pengantar Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir. Cet I. Semarang: Pustaka Rizki Putra, 2009.

Ash-Shiddieqy, Muhammad Hasbi. Ilmu-Ilmu Al-Qur’an. Cet. II. Semarang: Pustaka Rizki Putra, 2002.

Ashani, Sholahuddin. “Kontruksi Pemahaman Terhadap I ’ Jaz Alquran.” Analytica Islamica 4, no. 2 (2015): hlm. 220.

Bachrum B. dkk. Al-Qur’an Yang Menakjubkan; Bacaan Terpilih Dalam Tafsir Klasik Hingga Modern Dari Seorang Ilmuan Katolik. Jakarta: Lentera Hati, 2008.

Muslim, Mus̩t̩afa̅. Maba̅h̩its Fi̅ I’ja̅z Al-Qur’a̅n. Cet. III. Damaskus: Da̅r al-Qalam, 2005.

Rasyid, Muhammad Dirman. “DISKURSUS TEORI AL-SARFAH DALAM I‘JAZ AL-QUR’AN.” Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan 6, no. 1 (2020): 25–40.

Rausyan, Muhammad Baqiri Saidi. Menguak Tabir Mukjizat Membongkar Rahasia Peristiwa Luar Biasa Secara Ilmiah. Cet I. Jakarta: Sadra Press, 2012.

Rid̩a̅, Muh̩ammad Rasyi̅d. Tafsir Al-Qur’a̅n Al-Haki̅m (Al-Mana̅r). Juz 1. Kairo: Da̅r al-Mana̅r, 1947.

Shihab, M. Quraish. Mukjizat Al-Qur’an: Ditinjau Dari Aspek Kebahasaan Isyarat Ilmiah Dan Pembaritaan Gaib. IV. Bandung: Mizan, 1998.

Suma, Muhammad Amin. Ulumul Qur’an. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Zakariya̅, Ahmad bin Fa̅ris bin. Mu’jam Maqa̅yi̅s Al-Lugah,. Juz 3. Beiru̅t: Da̅r al-Fikr, 1979.




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/ajip.v6i2.1579

Article Metrics

Abstract view : 3245 times
PDF - 567 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Aqlam: Journal of Islam and Plurality

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Rumah Jurnal IAIN Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by AQLAM: Journal of Islam and Plurality are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.