Implications of Tutors' Continuing Education in The Digital Age

Effendi Mantang, Juhardi Juhardi, Arifin Tahir

Abstract


Implications of Tutors' Continuing Education in The Digital Age. This study uses the literature study method to describe the implications of tutors' continuing education in the digital age. The data collection technique is a literature study with relevant research subjects from journals, books, and previous research results. Data analysis of reduction, management, grouping, data interpretation, and conclusion are the focus of research data analysis. Literature study research shows that (1) Education is a place to educate the nation's life, which the 1945 Constitution protects. (2) Non-formal education becomes part of continuing education. (3) Tutor continuing education provides opportunities to improve the quality of knowledge, skills, behavior, and responsibilities of tutorial services in distance education. (4) Digitalization is essential for tutors to refine, understand, and practice online so that tasks and obligations can be carried out correctly and ignore students' interests.


Keywords


Sustainable; digital; era; education; implications; tutor

Full Text:

PDF

References


Anwar M. (2023). Filsafat Pendidikan, Jakarta: Kencana

Arifin, et al. (2020). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Jarak Jauh untuk Millenial. Sukabumi: Haura Publishing

Arsadhana, I. W. A. S., Dewi, N. K. R. S., & Putri, N. K. J. K. (2022). Aplikasi pembelajaran berbasis virtual reality sebagai inovasi pendidikan berkelanjutan di era society 5.0. Prosiding Pekan Ilmiah Pelajar (PILAR), 2, 736-740.

Hidayat A.A.A. (2019). Modul Kuliah Metodologi Keperawatan, Surabaya: UM Surabaya Publishing.

Hidayat, M. F., Muyu, C. V, & Mesra, R. (2023). Peran guru dalam meningkatkan disiplin siswa di SMA Negeri 1 Motoling. Urnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 3(5), 525–532. https://doi.org/10.17977/um063v3i5202 3p525-532

Hermanto, B. (2020). Perekayasaan sistem pendidikan nasional untuk mencerdaskan kehidupan bangsa. Foundasia, 11(2)

Jaya, H., Hambali, M., & Fakhrurrozi, F. (2023). Transformasi pendidikan: peran pendidikan berkelanjutan dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2416-2422.

Khoirunnisa, I. R. S., & Firmansyah, A. (2024). Konsep Pendidikan Berkelanjutan Dalam Kurikulum Pendidikan Dasar Dan Menengah: Suatu Tinjauan. Jurnalku, 4(2), 145-159.

Lasaiba, I. (2023). Menggugah Kesadaran Ekologis: Pendekatan Biologi untuk Pendidikan Berkelanjutan. Jendela Pengetahuan, 16(2), 143-163. (Bahan ttg: Konsep Pend.Berkelanjutan/147

Masruri, A., Kuntoro, S. A., & Arikunto, S. (2016). Pengembangan kompetensi dan pendidikan berkelanjutan pustakawan PTAIN: Studi kasus di Perpustakaan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(1), 1-14.

Marito, R. C., & Prasetya, E. R. (2019). Pengaruh Kecakapan Profesional, Pendidikan Berkelanjutan Dan Independensi Pemeriksa Terhadap Kualitas Hasil Pemeriksaan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Universitas Pamulang, 7(2), 159-172. (Pend. Berkelanjutan), (PB) hlm 161-162)

Nugraha, A. (2019). Pentingnya pendidikan berkelanjutan di era revolusi indutri 4.0. Majalah Ilmiah Pelita Ilmu, 2(1).

Nugroho, P. W., & Maulana, M. A. (2021). Kemandirian belajar dalam pembelajaran jarak jauh. Advice: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1), 10-16.

Neolaka Amos, Neolaka G.A.A. (2017). Landasan Pendidikan. Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup, Depok: Kencana

Phil Race and Sally Brown (2005). 500 Tips For Tutors, London-New York: RoutledgeFalmer

Setianingrum, R., Hariyati, R. T. S., & Fitri, D. (2021). Pendidikan Berkelanjutan Melalui E-Learning Bagi Perawat Suatu Program Inovasi. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 54-62

Soleiman, N. (2010). Pendidikan berkelanjutan dan peran Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 11(1), 44-50.

Sugono D., Sugiyono, Qodratillah M.T., dkk. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa-Edisi Keempat, Jakarta: PT Gramedia Pusta Utama

Zed M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan, Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/jii.v18i1.3097

Article Metrics

Abstract view : 95 times
PDF - 48 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Rumah Jurnal Institut Agama Islam Negeri Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by Jurnal Ilmiah Iqra' are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Iqra', ISSN 1693-5705 (Print), ISSN 2541-2108 (Online)