DESKRIPSI TEORITIS, KERANGKA BERPIKIR DAN HIPOTESIS PENELITIAN

Abdul Kahar

Abstract


This study discusses theoretical descriptions, frameworks and research hypotheses. Communicative learning techniques are ways of delivering messages or information to targets that can be delivered through various methods that are assisted by several media in the form of images, Ohv, television and other media in accordance with the message conveyed and goals what you want to achieve. In this study two types of communicative learning will be discussed, namely simulation and recitation. Simulation is a form of play performed by participants to solve one form of problem, in accordance with established rules, and practice carrying out tasks that will be faced in everyday life. Recitation (recitation) can be equated with the method of giving assignments, the method of assigning assignments is one way of teaching that is characterized or characterized by the existence of problems or problems that are given by the teacher to be completed or mastered within the period agreed upon between teachers and students.

Keywords: Theoretical Description, Simulation, Recitation

Studi ini membahas tentang deskripsi teoritis, kerangka berpikir dan hipotesis penelitian.Teknik pembelajaran komunikatif adalah cara penyampaian pesan atau informasi kepada sasaran yang dapat disampaikan melaluiberbagai metode yang dibantu oleh beberapa media berupa gambar, Ohv, televisi dan media lainnya sesuai dengan pesan yang disampaikan dan tujuan yang ingin dicapai. Dalam penelitian ini akan dibahas dua macam pembelajaran komunikatif yaitu simulasi dan resitasi. Simulasi merupakan bentuk permainan yang dilakukan peserta untuk memecahkan salah satu bentuk permasalahan, sesuai dengan aturan yang telah ditetapkan, dan berlatih melaksanakan tugas-tugas yang akan dihadapi dalam kehidupan sehari-hari. Resitasi (recitation) dapat disamakan dengan metode pemberian tugas, metode pemberian tugas adalah salah satu cara mengajar yang dicirikan atau ditandai oleh adanya persoalan atau problematika yang diberikan oleh guru untuk diselesailcan atau dikuasai dalam jangka waktu yang telah disepakati bersama antaru guru dan siswa.

Kata Kunci: Deskripsi Teoritis, Simulasi, Resitasi


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu dan Joko Tri Prasetyo. 1997. Strategi belajar mengajar. Bandung: Pustaka Setia

Aldler, 1931, h.50, dikutip langsung Morgan T Cliford et. al. 1986. Introduction to Psychology. New York: McGraw-Hill Book Campany

Anthony, Edward M. 1963 Aproach, Method, and Technique dalam E.L.T. Journal XVII-63. London: the BritiS Counsil

Azies, Furqanul dan Chaedar Alwasilatr. 1996. Pengajaran Bahasa Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosda Karya

Andrew B.Crider. , Psychotogt (Dallas: Scot Foresman and Company, 1983). pp. 398-399.

Crider, Andrew B. 1983. Psychology. Dallas: Scot Foresman and Company

Crow, dan crow. 1963. Educational Psychology. New York: American Book Company

David, Jonasses. H. 1996. Handbook Of Reaserch For education Communicaion and Technology. New York: Simon & Schuster Machmillan

Djajadisastra, Yusuf. 1982. Metodemetode Pengajaran. Bandung: Angka

Frued & Breuer, 1893-1895/1955, p. 82, dikutip langsung Morgan T, Cliford et' al'. 1986. Introduction to psychology (New York McGraw-Hill book Campany

Hall, calvin S. dan Gardner. 1993. TeoriTeori Psikodirumik, terjemahan Supratiknya. Yogyakarta: Kanisius

Hall dan Lindzey. 1989. Theories of Personality. New Delhi: wiley Eastern Liited

Hasibuan dan Moedjono. 1999. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rosdakarya

Heaton, J. B. l989. Writing English Language Test. New York: Longman tnc

DESKRIPSI TEORITIS, KERANGKA BERPIKIR DAN HIPOTESA PENELITIAN Abdul Kahar

Iskandar, Yul. 1974. Test Personality, Edisi IV cetakan 2l . Jakarta: Yayasan Dharma Gratra

Klippel, Frir{erike. 1992. Keep TalHng Commnicative Fluenq Activitis for Loqmge Terching. Chambridge University

Krech, david, et. al. 1969. Elements of Psychology. New York: Alfred A. khopf, Inc

Lanyon dan Goodstcin. 1997. Personality Assesment. Canada: wiley & sons

Lanyon, Ricard I and leonard D Goodstain. 1997. Personality Assessmet. New York: John Wiley & Soos

Maida G.Arsjad dan Mukti U.S. 1991. Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga

Nk, Roestiyalr. 1991. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka cipta

Nugiyantoro, Burhan. 1995. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Satra ,Edisi Kedua, Cet Pertama. Yogyakarta : BPFE

Perviru, Lawrence A. 1996. The science of Personality. New York: John witey & sons inc

Ramayulis. 1979. Metodologi Pengajaran. Batusangkar: Fak. Tarbiyah IAIN Imam Bonjol

Ricard and Rodgers. 1986. Approach and Methods in Language Terching: A Description and Analysis. Cambridge University Press

Sadtodo. 1987. Antologi pengajaran Bahasa Asing khususnya Bahasa Inggris. Jakarta: Dikbud

Sarwono, Sarlito. W. 2000. Berkenalan dengan aliran-aliran dan tokohtokoh Psikologi. Jakarta: Bulan bintang

Schlauclu, Margaret. 1973. Language and the study of language Today. london: Oxvord University Press Smith, Barry D. and Harold J. Vetter. 1982. Theoretical Approrches to Personality Englewood. Cliffs: Prentice Hall

Soekamto, Toeti & V.S. winataprtra1997. Teori Belajar dan Model-model pembelajaran. Depdikbud

Sudirman, et.al. 1987. Ilmu Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya

Tarigan, Henry Guntur. 1990. Berbicara Sebagai Suatu Ketrampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Tjeerd, Plop & Eln Donald P. 1996. International Encyclopedia of education tecnologi Second edition. New York: Cambridge university prees

Wilso, G.D. 1981. Personality and social Behovior, A Modal for Personality, ed' HJ Eysenck. New York: Springerverlag

Worman & Loftus. 1985. Psychology. New York : Alfred A. Knopf

Lihatwww.sam.edu'web/schootsShSU/ed u/jhirtte/23/forum1?massage/9.html




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/pp.v19i1.712

Article Metrics

Abstract view : 17442 times
PDF - 16602 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Potret Pemikiran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Rumah Jurnal IAIN Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 


All publication by Potret Pemikiran are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Potret Pemikiran, ISSN 1693-1874(Print), ISSN 2528-0376 (Online)