Identity, Expression and Preferences of Muslim Youth Towards Da`Wah Content: Study on Podcasts at Islamic University of Bandung

Ridfiazhi Aldreka

Abstract


Abstract: The rapid development of digital technology has transformed communication and information access, including Islamic propagation (da'wah). This study explores Universitas Islam Bandung (Unisba) students' preferences for digital da'wah content, particularly podcasts, using Berger and Luckmann's Social Construction of Reality theory and the bilisani qaumihi principle. Through qualitative methods, including in-depth interviews and observations targeting students aged 18-24, findings reveal preferences short, engaging, and visually appealing content for entertainment and long-form, educational content for deeper understanding. Platforms like TikTok, Instagram, and YouTube Shorts cater to short-form needs, while YouTube podcasts provide extensive and systematic discussions. Students favor relatable themes such as self-development, mental health, and daily Islamic practices, delivered in a relaxed, humorous, and relatable tone. The study concludes that digital da'wah must integrate entertainment with education to adapt to Generation Z's preferences, ensuring message relevance and effective Islamic value internalization in daily life.

Keywords: Digital Da'wah, Student Preferences, Podcast, Social Media, Social Construction

Abstrak: Perkembangan teknologi digital mengubah cara komunikasi dan akses informasi, termasuk dakwah Islam. Penelitian ini mengkaji preferensi mahasiswa Universitas Islam Bandung (Unisba) terhadap konten dakwah digital, khususnya podcast, dengan menggunakan teori Konstruksi Sosial atas Realitas dari Berger dan Luckmann serta prinsip bilisani qaumihi. Melalui metode kualitatif, termasuk wawancara mendalam dan observasi dengan target mahasiswa berusia 18-24 tahun, hasil penelitian menunjukkan preferensi konten singkat, menarik, dan visual untuk hiburan, serta konten panjang dan edukatif untuk pemahaman mendalam. Platform seperti TikTok, Instagram, dan YouTube Shorts memenuhi kebutuhan konten singkat, sementara podcast di YouTube memenuhi kebutuhan diskusi mendalam dan sistematis. Mahasiswa menyukai tema relevan seperti pengembangan diri, kesehatan mental, dan praktik Islami sehari-hari, dengan gaya penyampaian santai, humoris, dan relatable. Penelitian ini menyimpulkan bahwa dakwah digital harus mengintegrasikan hiburan dan pendidikan untuk beradaptasi dengan preferensi generasi Z, memastikan relevansi pesan, dan memungkinkan internalisasi nilai Islam dalam kehidupan sehari-hari.

Kata Kunci: Dakwah Digital, Preferensi Mahasiswa, Podcast, Media Sosial, Konstruksi Sosial


References


Sutarsih, T., & Maharani, K. (n.d.). Statistik Telekomunikasi Indonesia 2022. Retrieved March 7, 2023, from https://www.bps.go.id/id.

Simon Kemp. (2024, February 21). Digital 2024: Indonesia. https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2024-Indonesia.

Salman, Y. S. (n.d.). Dakwah di Internet: Konsep Ideal, Kondisi Objektif dan Prosfeknya. In Jurnal Al-Bayan (Vol. 56, Issue 31).

Saefulloh, A. (2014). Cyber Dakwah sebagai Media Alternatif Dakwah. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 7(1).

Rustandi, R. (2020). Cyber Dakwah: Internet Sebagai Media Baru Dalam Sistem Komunikasi Dakwah Islam. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 3(2).

Yuniar Naqiah, L., & Rustandi, H. (2022). Komunikasi Empati Dakwah Ustadz Fuadh Naim (Analisis Isi Pada Channel Dakwah Ustadz Fuadh Naim). In JISC DIKSI (Vol. 1, Issue 2).

Lubis, H. K., Silalahi, P. R., Tambunan, K., Islam, J. E., Ekonomi, F., & Islam, B. (n.d.). Analisis Faktor Preferensi Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pemilihan Hotel Syariah di Kota Medan.

Burhan Bungin. (2011). Konstruksi Sosial Media Massa : Kekuatan Pengaruh Media Massa, Iklan Televisi dan Keputusan Konsumen serta Kritik Terhadap Peter L. Berger & Thomas Luckmann. Jakarta: Penerbit Kencana.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality. Penguin Books.

Eriyanto. (n.d.). Analisis Framing: Konstruksi, Ideologi dan Politik Media.

Handaka, T., Adhi Dharma, F., Realitas Sosial, K., & Peter Berger Tentang Kenyataan Sosial, P. L. (2018).

Riskha Fabriar, S., Nur Fitri, A., Fathoni, A, (2022). Podcast: Alternatif Media Dakwah Era Digital. In Jurnal An-Nida (Vol. 14, Issue 1).




DOI: http://dx.doi.org/10.30984/ajip.v10i1.3586

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Aqlam: Journal of Islam and Plurality

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Rumah Jurnal IAIN Manado

Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.

 

Creative Commons License
All publication by AQLAM: Journal of Islam and Plurality are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.