Identity, Expression and Preferences of Muslim Youth Towards Da`Wah Content: Study on Podcasts at Islamic University of Bandung
Abstract
Abstract: The rapid development of digital technology has transformed communication and information access, including Islamic propagation (da'wah). This study explores Universitas Islam Bandung (Unisba) students' preferences for digital da'wah content, particularly podcasts, using Berger and Luckmann's Social Construction of Reality theory and the bilisani qaumihi principle. Through qualitative methods, including in-depth interviews and observations targeting students aged 18-24, findings reveal preferences short, engaging, and visually appealing content for entertainment and long-form, educational content for deeper understanding. Platforms like TikTok, Instagram, and YouTube Shorts cater to short-form needs, while YouTube podcasts provide extensive and systematic discussions. Students favor relatable themes such as self-development, mental health, and daily Islamic practices, delivered in a relaxed, humorous, and relatable tone. The study concludes that digital da'wah must integrate entertainment with education to adapt to Generation Z's preferences, ensuring message relevance and effective Islamic value internalization in daily life.
Key Words: Digital Da'wah, Student Preferences, Podcast, Social Media, Social Construction
Abstrak: Perkembangan teknologi digital mengubah cara komunikasi dan akses informasi, termasuk dakwah Islam. Penelitian ini mengkaji preferensi mahasiswa Universitas Islam Bandung (Unisba) terhadap konten dakwah digital, khususnya podcast, dengan menggunakan teori Konstruksi Sosial atas Realitas dari Berger dan Luckmann serta prinsip bilisani qaumihi. Melalui metode kualitatif, termasuk wawancara mendalam dan observasi dengan target mahasiswa berusia 18-24 tahun, hasil penelitian menunjukkan preferensi konten singkat, menarik, dan visual untuk hiburan, serta konten panjang dan edukatif untuk pemahaman mendalam. Platform seperti TikTok, Instagram, dan YouTube Shorts memenuhi kebutuhan konten singkat, sementara podcast di YouTube memenuhi kebutuhan diskusi mendalam dan sistematis. Mahasiswa menyukai tema relevan seperti pengembangan diri, kesehatan mental, dan praktik Islami sehari-hari, dengan gaya penyampaian santai, humoris, dan relatable. Penelitian ini menyimpulkan bahwa dakwah digital harus mengintegrasikan hiburan dan pendidikan untuk beradaptasi dengan preferensi generasi Z, memastikan relevansi pesan, dan memungkinkan internalisasi nilai Islam dalam kehidupan sehari-hari.
Kata Kunci: Dakwah Digital, Preferensi Mahasiswa, Podcast, Media Sosial, Konstruksi Sosial
Full Text:
PDFReferences
Adhi Dharma, F, The Social Construction of Reality: Peter L. Berger’s Thoughts About Social Reality. Kanal Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol 7. No. 1, 2018.
Angga Nur Rohman, Nur Syam, Sokhi Huda, Moh Ali Aziz, Ali Nurdin, Fenomenologi Komunikasi Dakwah Komunitas Yuk Ngaji, Orasi: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, Vol. 15, No. 1. 2024.
Badan Pusat Statistik, Presentasi Penduduk Usia 5 Tahun Ke Atas Yang Mengakses Internet menurut Provinsi dan Kelompok Umur 2021-2023.
Berger, P. L., & Luckmann, T, The Social Construction of Reality, Penguin Books: USA, 1991.
Burhan, Bungin, Konstruksi Sosial Media Massa : Kekuatan Pengaruh Media Massa, Iklan Televisi dan Keputusan Konsumen serta Kritik Terhadap Peter L. Berger & Thomas Luckmann. Kencana: Jakarta, 2011.
Eriyanto, Analisis Framing: Konstruksi, Ideologi dan Politik Media. LKiS: Yogyakarta, 2012.
Halimatusa`diyah, Lim, Beragama di Dunia Maya: Media Sosial dan Pandangan Keagamaan di Indonesia, Merit Report: PPIM UIN jakarta, 2020
Larasati Diah, Lubis Fauzi Arif, Nasution Juliana, Analisis Faktor Preferensi Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pemilihan Hotel Syariah di Kota Medan. Regress: Journal of Economic and Management, Vol. 3. No. 2, 2023.
Riskha Fabriar, S., Nur Fitri, A., Fathoni, A, Podcast: Alternatif Media Dakwah Era Digital. Jurnal An-Nida. Vol. 14, No. 1, 2022.
Rustandi, R, Cyber Dakwah: Internet Sebagai Media Baru Dalam Sistem Komunikasi Dakwah Islam. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 3(2) 2020.
Saefulloh, A, Cyber Dakwah sebagai Media Alternatif Dakwah. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, Vol. 7. No. 1, 2012
Simon Kemp. (2024, February 21). Digital 2024: Indonesia. https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2024-Indonesia.
Sutarsih, T., & Maharani, K,. Statistik Telekomunikasi Indonesia 2022. Retrieved March 7, 2023, from https://www.bps.go.id/id.
Yahya Kurnia Yuangga, Untung Syamsul Hadi, Fajari Ari Indra, Da`wah di Youtube: Upaya Representasi Nilai Islam Oleh Para Content Creator, Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, Vol. 20, No. 1, 2020.
Yoga, Salman, Dakwah di Internet: Konsep Ideal, Kondisi Objektif dan Prospeknya. In Jurnal Al-Bayan, Vol. 21, No. 1, 2015.
Yuniar Naqiah, L., & Rustandi, H, Komunikasi Empati Dakwah Ustadz Fuadh Naim (Analisis Isi Pada Channel Dakwah Ustadz Fuadh Naim). In JISC DIKSI, Vol. 1, No. 2, 2022.
DOI: http://dx.doi.org/10.30984/ajip.v10i1.3586
Article Metrics
Abstract view : 92 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Aqlam: Journal of Islam and Plurality

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Rumah Jurnal IAIN Manado
Jl. Dr. S.H. Sarundajang, Kawasan Ringroad I, Malendeng Manado Kode Pos 95128, Sulawesi Utara, Indonesia.
All publication by AQLAM: Journal of Islam and Plurality are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.