Telaah Kompetensi Guru Di Era Digital Dalam Memenuhi Tuntutan Pendidikan Abad Ke-21

Siti Khodijah

Abstract


Abstaract., The 21st century is echoed as a century of knowledge-based society. Teachers as future human resource cadres are required to be total in carrying out their professional duties. Entering the era of digital technology revolution where experiencing various forms of change and shifting point of view, teacher competencies need to be questioned, first, are the core competencies of teachers outlined in competencies based on education levels and based on these subjects already representing the direction of education in the 21st century ?, second, how teacher readiness to welcome learning in this digital era? This literature review shows that teacher competence can be said to have represented the direction of education in the 21st century but still needs encouragement and stabilization of direction, while teacher readiness can be said to need further research for data accuracy.

               Keyword: teacher, teacher competence, digital era, education, 21st century

 

Abstrak., Abad ke-21 digaungkan sebagai abad masyarakat berbasis pengetahuan. Guru sebagai sosok pengkader sumber daya manusia masa depan dituntut untuk total dalam menajalankan tugas keprofesiannya. Memasuki era revolusi teknologi digital yang mana mengalami berbagai bentuk perubahan maupun pergeseran sudut pandang maka kompetensi guru perlu dipertanyakan, pertama, apakah kompetensi inti guru yang dijabarkan dalam kompetensi berdasarkan jenjang pendidikan dan berdasarkan mata pelajaran tersebut sudah mewakili arah pendidikan Abad ke-21?,kedua, bagaimana kesiapan guru dalam menyambut pembelajaran di era digital ini?. kajian literatur ini menunjukkan bahwa kompetensi guru dapat dikatakan sudah mewakili arah pendidikan Abad ke-21 namun tetap saja perlu dorongan dan pemantapan arah, sedangkan kesiapan guru dapat dikatakan perlu penelitian lebih lanjut untuk akurasi data.

Kata kuci:guru, kompetensi guru, era digital, pendidikan, Abad ke-21


Full Text:

PDF

References


A.S.Hornby. (1995). Oxford Advanced Learner'sDictionary of Current English. New York: Oxford University Press.

Anderson, J. (2010). ICT Transforming Education: A Regional Guide. In J. Anderson, ICT Transforming Education: A Regional Guide (pp. 31-33). Bangkok: Unesco. Retrieved from http://unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications-and-communication-material/publications/full-list/ict-transforming-education-a-regional-guide/

Andriani, T. (2015, Januari). Sistem Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Sosial Budaya: Media Komunikasi Ilmu-ilmu Sosial dan Budaya, 12 no. 1. Retrieved from http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SosialBudaya/article/download/1930/1344

Ardiansyah, d. (2016, November). Pemanfaatan Internet sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5 no. 11. Retrieved from http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/17416/14843

Hartanto, W. (2016, November). Penggunaan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Pendidikan dan Ekonomi, 10, no. 1. Retrieved from https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPE/article/view/3438

Hernaci, B. D. (2004). Quantum Learning Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.

Kaufman, I. (2011, Oktober 24). Retrieved from https://www.socialmediatoday.com/content/are-you-digital-alien-digital-immigrant-or-digital-native-marketing-who

Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Pendampingan Kurikulum 2013.

Kominfo. (2018). Retrieved from http://www.kominfo.go.id/containt/detail/12937/siaran-pers-no95hmkominfo042018-tentang-kembangkan-bisnis-perluas-pasar-ayo-umkm-jualan-online/0/siaran_pers

Nasional, U. R. (n.d.).

NCREL. (2003). EnGauge 21st Century Skill: Literacy In The Digital Age. Metiri Group. Retrieved from www.ncrel.org/engauge

Prensky, M. (n.d.). Retrieved from http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Sarino, Tri Hikmawan dan Alit. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Edmodo terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Mengeah Kejuruan. Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1, no. 2. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/download/9459/5849

School, K. (2010). 21st Century Skills for Students and Teachers. Pacific Policy Research Center. Honolulu. Retrieved from www.ksbe.edu/spi

Singh, R. R. (1991). Education For Twenty-first Century Asia-Pacific Perspective. bangkok: unesco. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0009/00091965E.pdf

Stelling, W. (1996). Computer Organization and Architecture (Vol. 1). (G. Priatna, Trans.) New Jersey: Prentice-Hall.

Suryabrata, S. (1984). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Winkel, W. (2012). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.


Article Metrics

Abstract view : 13 times
PDF - 59 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google Scholar logo